Selectieve verontwaardiging (2)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Oct 19 23:28:53 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Mark,

Dank voor je begripsmatige toelichting op mijn eerste opmerking over het
massaal zwijgen van multiculturele 'anti-racisten' uit de hoek van CDA, PvdA
en GL op de aanslagen op synagogen. Ik meed een verklarende context om een
herhaling van het expose over multicult te voorkomen (zie lijstarchief
n.a.v. Scheffer debat).

Een kleine correctie vanuit het perspectief van de sociale wetenschappen
over het begrip 'ras'. Er bestaat consensus dat 'ras' wordt gebezigd voor
sociaal schadelijk en/of moorddadig etnocentrisme. De laatste term is een
wat sjiek woord uit de (antifascistische) sociologische Frankfurter
'School', jaren veertig 20e eeuw, toen men waarde hechtte aan E-schalen en
F-schalen (etnocentrisme, fascisme) die toevallig in de praktijk
(vragenlijsten) de hoger opgeleiden en elite als beter lieten uitvallen.
Etnocentrisme wordt nu meer sociaal en cultureel gebruikt in de zin van
houding en waardenpatroon. Qua jargon blijft er in het dagelijks gebruik een
overgangsgebied: 'ethnic cleansing', ethnisch verkrachten als definitieve
uitsluiting en verdrijving, e.d.

Het multiculturalisme als elitaire distinctie - met de lagere inlander als
verdachte 'dader' en vreemdelingen als passief 'slachtoffer' - ligt
wetenschapshistorisch duidelijk op een lijn met dat intussen achterhaalde
gebruik van die E-schalen. Anti-racisme zie ik dan als markering van de
eigen hogere sociale positie - gefalsificeerd zodra het 'slachtoffer' zelf
zich racistisch uit...

Henk Vreekamp, Utrecht