Anti-democratisch / Ondemocratisch

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Oct 11 20:47:17 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

In de media gonsde de afgelopen dagen n.a.v. de lokale verkiezingen in
Vlaanderen het debat over hoe je moet reageren op extreem-rechts. Een scala
van bestuurlijke maatregelen passeerde opnieuw de revue: cordon sanitaire,
stemplicht opheffen, kiesregistermaatregelen, e.d.

1. Allereerst iets over de maatregelen. Ik vind ze maar armoedig, zoniet
contraproductief.

Het cordon (de militaire term verraadt iets over het oorlogszuchtige van de
wanhopige democraat!) maakt juist van extreem-rechts iets bijzonders, en dat
kan naar twee kanten uitvallen. Historisch wordt er vaak verwezen naar het
feit dat Hitler parlementair aan de macht kwam. Helaas is dat geen
definitief argument pro cordon, om de eenvoudige reden dat de daarmee de
politieke en bestuurlijke zwaktes van het moment niet worden opgeheven,
hooguit verdoezeld. Wat weer voedsel kan geven aan... Kortom, ik verkies
gewiekste confrontatie. Zo'n houding geeft er tevens blijk van dat je de
momenteel rechts-stemmende kiezers serieus neemt - hun motief is immers
meestal juist dat ze niet serieus worden genomen. Een cordon sanitaire zal
in veel gevallen extreem-rechtse foci juist versterken. Trouwens zulke en
vergelijkbare boycots zijn vaak schone schijn, zoniet window dressing voor
de niet-extreme aanhang. Ik herinner me een 'unobtrusive' onderzoekje van
lang geleden naar het officieel weigeren van zalen aan de toenmalige
Centrumpartij: alleen Holiday Inns weigerden metterdaad, de rest der
politiek-correcte zalen aarzelden of had geen problemen.

In Belgie horen we nu geluiden om de stemplicht op te heffen en immigranten
eindelijk stemrecht te geven. Doel: de opkomst der extremen minderen.
Grappig dat onze democratische heethoofden niet beseffen dat ze met het
opheffen van die stemplicht vooral zichzelf in de vingers zullen snijden!
Vooral sociale en liberale kiezers zijn nogal ontrouwe stemmers, zo blijkt
overal. Er is geen indicatie dat extreme kiezers wegblijven, zeker niet als
die partijen het stemrecht extra aanbevelen.
Eenzelfde arrogantie blijkt uit het idee om in Belgie immigranten lokaal
stemrecht te geven. Dat bestaat in Nederland al jaren en voorzover ik me
herinner heeft dat op langere termijn weinig invloed op de verhoudingen
(graag een politicologische correctie als het anders is!). Afgezien van het
huidige Belgische manco is ook de suggestie verderfelijk, als zouden
immigranten namelijk 'progressiever' stemmen.

En dan de kiesregister-maatregelen. Sinds vier, vijf jaar moeten politieke
partijen veel meer moeite doen om hun kandidatenlijsten ingeschreven te
krijgen. De Kieswet is destijds veranderd om gesjoemel met
steunhandtekeningen door CDA-clubjes in Limburg en extreem-rechts tegen te
gaan. Van Burgerzaken hoorde ik onlangs echter dat er zoveel bezwaren zijn
tegen de politiek-correct-bureaucratische drempels dat ze verlaagd worden of
weer verdwijnen. Dat lijkt me juist. Voor een paar fraudegevallen hoeft de
99 procent anderen niet te bloeden, vind ik. Of hebben we dan toch geen
vertrouwen in het door D66-ers geinfiltreerde rechtssysteem? (grapje)

2. Antidemocratisch en ondemocratisch. Extreem-rechts wil in wezen de
representatieve vertegenwoordiging, verkiezing van bestuurlijke
sleutelfiguren en referenda om zeep helpen. Dat is anti-democratisch. Maar
moet je ze dan bestrijden met ondemocratische middelen? Waar het om
(mogelijk) contraproductieve maatregelen gaat: nee. Want ze worden geboren
uit burgermans angst om de eigen fouten te herstellen. Daar zit'em de kneep.

Als het anderen betreft, geven we dat ook ruiterlijk toe, niet waar. Wie is
niet gelukkig met de acties van de voormalige oppositie in Servie!

Henk Vreekamp, Utrecht