gemanipuleerde overbevolking

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Mon Oct 9 09:43:21 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde lijsters, beste Robert,

Robert Verlinden schreef:
[...]
>Mijn stelling dat gm een verdere explosieve groei van de wereldbevolking zal
>bevorderen breng ik in omdat dit in de discussie naar mijn mening onterecht
>niet aan de orde komt.
>Het is een gegeven dat de vertechnologiesering van de landbouw een
>belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de explosieve toenamen van de
>wereldbevolking. (De laatste 40 jaar met 80%)

Neen. De vertechnologisering van de landbouw is een *randvoorwaarde* voor een
explosieve toename van een bevolking. De werkelijke *oorzaak* ligt in de
stugge mentaliteit van de mensen, die opgegroeid zijn met het idee dat men
veel kinderen krijgen moet, omdat die je pensioen vormen en omdat er zoveel
kinderen sterven, zodat je er uiteindelijk weinig overhoudt. Het eerste
(pensioen) is in veel landen nog steeds het geval; het tweede al een stuk
minder. En daar zit 'm de groei in. Overgiet het geheel nog eens met een
cultureel-religieus sausje en je hebt een taai 'verandermanagement'-probleem.
Andere randvoorwaarden zijn: goede gezondheidszorg, goede sanitaire
voorzieningen (gesloten riolen e.d.) en goed drinkwater.  Bezie de
Nederlandse steden in de 19e eeuw: daar begon de bevolking pas te groeien
toen, naast de verhoogde landbouwproductiviteit, de riolen deels ondergrond
gingen, schoon drinkwater in aparte aanvoersystemen werd geleverd en er meer
(deels door werkgevers geleverde) goedkope medische zorg kwam. Dat was
allemaal nodig om de bevolking echt te laten groeien.

[...]

>Ik heb niet gepleit voor het sluiten van ziekenhuizen. Je voorbeelden van
>aids en malaria gaan dan ook niet op. Mijn stelling gaat niet over de
>kwaliteit en medische verzorging van de levende mens. Mijn stelling is dat
>gm zal leiden tot  nieuwe volksaanwas die zonder deze techniek er niet kan
>komen.

Mijn voorbeelden gaan wel op als je gm als *randvoorwaarde* voor
bevolkingsgroei ziet i.p.v. als *oorzaak*. Een anti-AIDS of anti-malaria
middel niet toepassen, omdat het vermoedelijk een bevolkingsgroei tot gevolg
heeft, is m.i. niet de juiste manier van werken. Als gm een positief effect
kan hebben op kwantitatieve of kwalitatieve hongersnood, dan dient het
ingezet te worden. Uiteraard dienen de neveneffecten bestudeerd en afgewogen
te zijn. En daar zit voor mij nu net het probleem: de neveneffecten, waarvan
gm de *oorzaak* is. En dat heeft niets te maken met het neveneffect
overbevolking.

>Als nieuw punt in onze discussie zeg je:  'ik kan me manieren van gm met
>voedsel voorstellen die juist een overbevolking tegenwerken'. Daar heb je
>gelijk in. Duidelijk is  dat als je gewassen manipuleert ten "goede" van de
>mens je deze ook  kan manipuleren ten kwade van de mens. In dit laatste
>geval is nieuw oorlogstuig een feit.
>Ook dit belangrijke punt wordt in het debat verzwegen.

Dit hoort op zich ook niet thuis in het debat over
ontwikkelingssamenwerking/overbevolking. Dit valt onder biologische
oorlogsvoering en daar is al vanalles over geregeld.

>Het is waar dat de mensen langer leven. Maar hier blijft maar 10% van
>gezond.

Dat doet niet af aan de grootte van de bevolking.

>De *gevolgen* van de overbevolking zijn  complex. Maar als je aan de
>gevolgen iets wilt doen kijk dan eerst naar de oorzaken. In dit kader is het
>mij niet duidelijk wat je bedoeld met het achter - of uitblijven van een
>mentaliteitsverandering?

Dat wat jij als oorzaak ziet, noem ik een randvoorwaarde. De oorzaak zit in
de mentaliteit zoals ik bovenaan dit artikel beschreven heb.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.