Ziektepremie standpunt?

GWC van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Thu Nov 30 22:42:59 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Reactie
Zoals Bert Bakker al aangeeft is het standpunt van de Tweede Kamerfractie
een onderdeel van een veelomvattender plan. Een nominale premie betekent dat
de burger meer invloed krijgt op de verzekeraar. Omdat de burger geld
binnenbrengt en de verzekeraar acceptatieplicht heeft en het zelfde pakket
dient te leveren als een andere verzekeraar, heeft de burger meer invloed.
Verzekeraars kunnen maar in beperkte mate concureren op prijs. De inhoud van
de zorg in relatie tot wat de burger wil tegen welke kosten zal daardoor
meer aandacht krijgen. Dit systeem bevordert een optimale
prijs-kwaliteitsverhouding.
Een nominale premie in combinatie met acceptatieplicht dwingt de verzekeraar
om zich te verdiepen in hetgeen de burger en de patient belangrijk vinden en
welke prijs ze bereid zijn daarvoor te betalen. Doordat zorgverzekeraars nu
meer schadeverzekeraars worden neemt ook de service toe.
In het huidige systeem zal het de verzekeraar een worst zijn welke zorg de
beste prijs-kwaliteitsverhouding heeft. In het nieuwe stelsel wordt dat een
belangrijk item om met andere zorgverzekeraars te kunnen concurreren. Je
ziet dit nu al een beetje gebeuren rond de wachtlijstproblematiek.

Overigens is de nominale premie slechts een element in de doelstelling om de
zorg meer naar de patient te kantelen.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg, Utrecht