Euro voor/ Euro tegen

Undetermined origin c/o LISTSERV administrator owner-LISTSERV at NIC.SURFNET.NL
Thu Nov 30 13:21:35 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" schreef:

>  Het belangrijkste 'tegenpunt' is dat de Euro te maken heeft met een
>  groot aantal overheden (de EU lidstaten die de munt willen invoeren)
>  terwijl alle andere valuta ter wereld (?) te maken hebben met 1
>  overheid. Volkomen onbestuurbaar dus, dat ding. Net zoals zo'n
>  beetje alles in de EU. Dat houdt in dat als het mis gaat, niemand
>  de zaak meer onder controle heeft. En het is dus al bezig om mis
>  te gaan...

De meeste overheden hebben geen directe controle over hun munt. Centrale
banken zijn i.h.a. onafhankelijk. En dat is maar goed ook - zie het VK
onder de vorige regering, die kort voor de verkiezingen de rente
verlaagde in een poging stemmen te winnen, waarop het pond instortte en
de inflatie de hoogte in ging. De eerste regeringsdaad van Labour was
het verzelfstandigen van de Bank of England.

Dat de EU slagvaardiger (en democratischer) moet worden ben ik volledig
met je eens.

>  Tegen is ook dat burgers dat ding opgelegd krijgen (de Denen dus
>  niet) zonder kenbaar te kunnen maken of ze een dergelijk avontuur
>  eigenlijk wel zien zitten.

Akkoord.

>  Tegen is tevens dat er (m.u.v. het Britse Pond) er geen sterke
>  Europese munten meer zijn. Als ook het Pond in de Euro-malaise
>  worden meegetrokken, dan is er zelfs niets meer over.

Het Britse pond heeft vorige week het laagste punt ooit t.o.v. de US
dollar bereikt. Overigens is dit voor de 0,45 euro (de gulden dus) nog
lang niet het geval.

Groeten,

Mark Koek