Ziektepremie standpunt?

g.vanmalkenhorst g.vanmalkenhorst at DDSGOUDA.NL
Thu Nov 30 12:11:28 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Waarde leden van een mini-partij in een mini-land,
>
>Weet iemand eigenlijk wel hoe de TK-fractie tot haar standpunt is gekomen om
>in de toekomst de ziektepremie op een vast bedrag voor ieder met
>belastingcompensatie voor de armen te stellen?
>
>Het schijnt dat VVD, CDA en D66 dit standpunt delen. Ik weet weinig van
>belasting, maar zo'n extra belastingprocedure komt mij zeer bureaucratisch
>voor. Waarom kan dat niet gelijk met de maandafrekening van loontrekkenden
>of de kwartaal-afrekening van zelfstandigen?

Als het via de inkomstenbelasting geregeld wordt zal dat toch ook tot
uitdrukking komen in de tabellen voor de loonbelasting, zodat de bijdrage
maandelijks verkregen wordt door degenen die er voor in aanmerking komen?

Ik vind de door D66 gesteunde aanpak juist wel goed. We moeten in Nederland
(voor wat mij betreft) eenmalig een inkomensherverdelingsmechanisme hebben
(desgewenst progressiever dan nu). De inkomstenbelasting is daarvoor het
geëigende middel. Alle andere inkomensafhanklijke regelingen, -met name die op
gemeentelijk niveau- werken alleen maar versluierend en bemoeilijken de
discussie en de aanpak van bijv de armoede-val. De kosten die samenhangen met
de behandeling van personen met ongelijk inkomen verschilt niet, dus een voor
ieder gelijke nominale premie is principieel de juiste aanpak.

Gerrit van Malkenhorst
(dom, dom dom?)