EU condooms (was: scheiding Kerk & Staat)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Fri Nov 24 10:22:45 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Eerst wat uitgangspunten
 ------------------------

 Geloof en leefwijze gaan vaak hand-in-hand. Een geloof is een stelsel
 misvattingen, de leefwijze is het in praktijk brengen daarvan.

 Wie roomskatkoliek wil zijn, krijgt een leefwijze voorgeschreven; een
 van de voorschriften, die men daarbij krijgt opgelegd, is dat men geen
 condooms (of andere voorbehoedsmiddelen) mag gebruiken. Alleen perio-
 dieke onthouding is toegestaan. In het roomskatholieke geloof leidt
 zoiets NOOIT tot AIDS omdat buiten- en voorechtelijke, alsmede homo-
 seks geen deel uitmaken van de roomskatholieke leefwijze.

 Op zich is er niets tegen wanneer kerkvaders dergelijke misvattingen
 debiteren en van hun gemeente een daarmee overeenkomende leefwijze
 opleggen. Geloof en leefwijze zijn immers niet verplicht; wie het
 allemaal maar onzin vindt, kan op elk moment de kerk verlaten. Er is
 geen dwang.

 Er is een verschil tussen kerkvaders en diplomaten. Een kerkvader kan
 zich nogal wat veroorloven, een diplomaat, zoals de pauselijke nuntius,
 is te gast in een land en dient zich niet te mengen in de plaatselijke
 aangelegenheden. Zijn functie is immers een andere. Dit is PRECIES
 waar de scheidslijn tussen Kerk & Staat loopt !

 Dan nu mijn reactie op de bijdragen van Herman Beun

 Herman Beun <herman.beun at yucom.be> schrijft echter:
 >...het volgende bericht geeft dan weer wel twee voorbeelden van een
>condoomverbranding onder leiding van een bisschop (...)
>[Ik: Het gaat over een Kardinaal (Emmanuel Wamala) NIET over de
>pauselijke Nuntius...] ...
>Volslagen irrelevant in deze discussie, aangezien de nuntius...

 Voor menige niet-katholiek is een dergelijke verbranding vreselijk
 maar de demonstratie werd ten eerste GELEID door een bisschop-aal-
 moezenier (NIET door de nuntius) en ten tweede stak NIET de bis-
 schop de condooms in de fik maar een gepensioneerde DOMINEE (zie
 de door Herman geciteerde web-pagina):
    http://allafrica.com/stories/199710060003.html

 Zo'n bisschop en dominee moeten zoiets kunnen doen (de demonstan-
 ten waren daar toch vrijwillig ?), de nuntius NIET. Maar dat is dus
 ook NIET GEBEURD. De scheidslijn tussen Kerk & Staat is volledig
 gerespecteerd, er is -wat dat betreft- niets aan de hand geweest.

 Daarenboven hebben de politici zich niets van de zaak aangetrokken
 en zijn hun eigen weg gegaan (opnieuw: de scheiding tussen Kerk &
 Staat is niet aangetast). Dat maakt de reactie van de Euro-parle-
 mentariers alleen maar des te opmerkelijker. Wie mengt zich nu
 eigenlijk in de aangelegenheden van wie ? (Gedragen de Euro-parle-
 metariers zich als neo-kolonialisten ?)

 Hoe meer beweringen worden nagetrokken (door uit te pluizen wat er
 nu eigenlijk ECHT is gebeurd), hoe minder er blijkt te kloppen. En
 DAT is wat van belang zij.

 Het gaat er immers om WAAROM de Euro-parlementariers de dingen zeg-
 gen die ze zeggen. Dat heeft met de AIDS-lijders in Afrika niets te
 maken.

 Tenslotte:
>Interessant is overigens ook onderstaand artikel, waarin gesteld wordt
>dat de verspreiding van AIDS het grootst is in die gebieden in Afrika
>waar het katholicisme de overheersende godsdienst is:

 Ik betwijfel of de AIDS-lijders in Europa/Noord Amerika overwegend van
 katholieke huize zijn (als die een humanistische achtergrond hebben, is
 het humanisme dan een abjecte doctrine 'omdat ze homo's aanzet tot on-
 veilige seks' ?). Binnenkort zitten de meeste AIDS-lijders in Azie, niet
 in Afrika. Daar (in Azie) is de invloed van de katholieke kerk te ver-
 waarlozen en is er weinig weerstand tegen condooms.

 Kortom: het is allemaal zo raar, deze diskussie. De argumentatie om de
 diplomatieke banden met het Vaticaan te herzien, is uiterst zwak (eigen-
 lijk is ze afwezig, laten we eerlijk zijn). Dan wordt er iets met de
 haren bijgesleept: een pauselijke nutius voert vanaf begin dit jaar
 een hetze (onjuist), verbrandt condooms (onjuist), een locale bisschop
 is eigenlijk hetzelfde als een nuntius (onjuist) en nu verbrandt die
 bisschop weer condooms (onjuist).

 Eigenlijk blijft er niets van alle beweringen over...