euthanasie / dementie

caderius caderius at EURONET.NL
Wed Nov 22 16:16:00 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:13 22/11/00 +0100, Erik van den Muijzenberg wrote:
>'Euthanasie wordt veelal in verband gebracht met zelfbe-
>schikkingsrecht en vrije keuze. Het is echter maar de
>vraag hoe vrij die keuze werkelijk is.' Daarover kan ik
>kort zijn: die keuze is vrijer dan gedwongen worden door
>te leven hoewel je bij je volle verstand een verklaring
>hebt getekend dat er op zeker moment een eind aan je be-
>staan dient te komen.

Gelukkig, eindelijk een uitgebreide reactie.
Allereerst dit: ik zou het onderwerp van de discussie zelf graag
willen beperken tot de euthanasie uitsluitend in relatie tot dementie.

Het dood-enge vanwilsbeschikkingen bij volle verstand
en uitvoering (op initiatief van wie en op welk moment)
is voor mij, dat een herziening van de wilsverklaring
als het beslissende moment daar is, zo problematisch is.
Respecteer je de wil van een demente bejaarde?
Wanneer wel en wanneer niet?
Kan iemand zich nog uitspreken over wat hij/zij voelt?
Hoe kennen derden dan gevoel en wensen van de demente bejaarde?
Tien jaar geleden dacht ik dat ik bij mijn volle verstand was
en had ik wensprojecties voor later.
Ik denk nog steeds dat ik bij mijn volle verstand ben, maar weet dat
mijn beelden en ideeen van toen, nu niet meer door mij onderschreven worden.

Bij dat soort gedachten komt de twijfel aan de juistheid van
dit soort "baas in eigen brein" ideeen op.

Best regards

René