Scheiding Kerk & Staat

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Wed Nov 22 11:02:00 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik schreef eergisteren, dat die 'Vaticaan-diskussie' negatieve publi-
 citeit moet geven.

 Herman Beun <Herman.Beun at yucom.be> reageerde daarop met:
>Kun je daar een voorbeeld van geven? Ik heb alleen nog maar positieve
>publiciteit gezien... (waarbij overigens aangetekend dat negatief
>commentaar van Hans Hillen voor D66 natuurlijk positieve publiciteit
>is)

 We zijn inmiddels op onze wenken bediend !   :-(

 Lees het politiek commentaar in het Algemeen Dagblad (trouwe meelezer
 van deze lijst overigens) van gisteren (21/11/2000).

 Men zei niet alleen hetzelfde als ik maar gooide daar nog een schepje
 op. D66 werd vergeleken met een partij op leeftijd, waar men vijanden
 ontwaardt-die-er-niet-zijn en op zoek is naar rare items terwijl men
 kritiekloos achter Els Borst aanloopt.

 Het was geen leuk stukje maar helaas niet onjuist.

 Ik eerder:
>Het heeft zo'n hoog 'Zullen we eens iets wat roepen,
>misschien dat iemand ons hoort.'-gehalte. Dat is dus
>dodelijk. Het is heel terecht als de media de partij
>daarop weer eens afbrandt.

 Herman:
>Kun je daar een voorbeeld van geven, dat de media de partij hierop
>weer eens afbranden?

 Zie dus dat AD-stuk. Misschien moet dat ingescand worden voor de
 lijst ? Leerzame lectuur.

 Ik, eerder:
>De boodschap luidt: 'Roomskatholieken, U moet maar geen
>D66 stemmen.'

 Herman:
>Nee, de boodschap is: Conservatieve roomskatholieken, u moet maar geen
>D66 stemmen.

 Dat is dus niet zo. De burger bepaalt zelf wel op wie men stemt, of
 men nu 'conservatief' of 'progressief' is. Er dient IN HET GEHEEL GEEN
 boodschap te zijn ! Dat is vijftigerjarentaal; dat is nu juist de
 mentaliteit die leidde tot de oprichting van D66 !

 Het soort stemadvies als dat jij geeft, lijkt mij derhalve buitengewoon
 onverstandig. Een politieke partij moet zich openstellen voor meningen
 van anderen i.p.v. te gaan zitten navelstaren op het eigen gelijk en
 daarbij passende vijanden te zoeken. Zoiets komt heel raar over en het
 leidt tot niets.

 Wees overigens maar niet bang: ik ben niet 'van het houtje' (ik hang
 geen religie of ideologie aan, ook niet het 'sociaal-liberalisme').

 Ik vind zo'n vaticaan-actie diep-en-diep tragisch. Het onderstreept
 tevens het fiasco van het Europese parlement. Kan men zich nergens
 anders druk over maken ? De Europese burger keert dat rare parlement
 massaal de rug toe (niet ten onrechte, lijkt me) en dan neemt men
 kennis van iets als dit. Dat maakt de zaak en de partij er bepaald
 niet populairder op.

 Van de D66-ers in het Europese parlement wil ik horen hoe Europa een
 democratische structuur zou kunnen krijgen. Is deze een botsing waard
 met de Europese Commissie/Raad ? Zoiets. Ik noem maar een dwarsstraat.

 Zo'n vaticaan-actie illustreert alleen maar de eigen overbodigheid en
 niets is dodelijker dan dat.