Scheiding Kerk & Staat

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Mon Nov 20 22:52:26 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Ik, over het erkennen van Vaticaanstad als staat:

 Mark Koek <mark at koek.net>:
>Ik vind het een stuk belangrijker dan het koningshuis-gepraat. De
>katholieke variant van het christendom heeft middels het Vaticaan in
>VN-verband wel degelijk veel te grote invloed, veel meer in elk geval
>dan andere religies. Deze invloed wordt ook nog eens misbruikt om
>Nederlands en Europees beleid te dwarsbomen. Praktisch probleem dus.

 Opmerkelijk. Als je dat vindt, dan zou je juist een voorstander van
 erkenning kunnen (moeten?) zijn, lijk me.

>Ook vind ik het (net als het koningshuis-verhaal) een prachtige manier
>om met een principieel standpunt aardig wat publiciteit te krijgen.

 Ik vrees dat dat laatste maar al te waar is. Negatieve publiciteit,
 dat wel.

 Stel: iemand is het met de stelling eens. Die zal er dus niet wakker
 van liggen: 'D66, spuit 11, geeft modder' zal de ractie luiden (of
 iets in die trant). Stel: iemand is tegen de stelling. Reactie: 'Rare
 jongens, die D66-ers.' Einde publiciteit.

 Het heeft zo'n hoog 'Zullen we eens iets wat roepen, misschien dat
 iemand ons hoort.'-gehalte. Dat is dus dodelijk. Het is heel terecht
 als de media de partij daarop weer eens afbrandt.

 Het kan ook anders. In dezelfde week dat D66 weer eens wat roept,
 zegt het CDA dat het Vaticaan maar wat aanleutert daar waar het gaat
 om het verbieden van condooms. Meteen draait Simonis bij. Zoiets
 lijkt meer hout te snijden -ook al is het in de ogen van menig D66-er
 waarschijnlijk een dooddoener. Maar dat is het NIET voor wie denkt
 te gaan kiezen tussen D66 en het CDA bij de volgende verkiezingen.

 Men zal mij niet horen zeggen dat alles eeuwigheidswaarde moet hebben
 en dat men nooit eens een dag of wat een makkelijk standpuntje in mag
 nemen. Maar dit soort zaken is echt onzin en kan slechts schade aan-
 richten.

 De boodschap luidt: 'Roomskatholieken, U moet maar geen D66 stemmen.'