Scheiding Kerk & Staat

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Nov 20 08:19:32 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" schreef:

>  Ik vind dit zo'n non-onderwerp. Wat heeft dit toch allemaal voor zin,
>  wat voor belangen zijn hiermee gemoeid ? Waar komt dit onderwerp ineens
>  vandaan ?

Ik vind het een stuk belangrijker dan het koningshuis-gepraat. De
katholieke variant van het christendom heeft middels het Vaticaan in
VN-verband wel degelijk veel te grote invloed, veel meer in elk geval
dan andere religies. Deze invloed wordt ook nog eens misbruikt om
Nederlands en Europees beleid te dwarsbomen. Praktisch probleem dus.

Ook vind ik het (net als het koningshuis-verhaal) een prachtige manier
om met een principieel standpunt aardig wat publiciteit te krijgen.

>  Trouwens (let op mijn mooie Engels): 'Her Majesty, Queen Elizabeth II,
>  is the Leader of the Anglican Church !' Kappen dus maar - de betrek-
>  kingen met de UK ?

In tegenstelling tot het Vaticaan vertegenwoordigt het Verenigd
Koninkrijk enkele tientallen miljoenen mensen. Alle inwoners van het
Vaticaan hebben hun eigen nationaliteit en zijn dus al vertegenwoordigd.

>  Feit is nu eenmaal dat meneer de paus aan het hoofd staat van een mini-
>  staatje. Hoe we daar tegenaan kijken, hangt eerder af van het soort
>  betrekkingen dat ons land onderhoudt met Europese mini-staatjes als
>  Andorra, San Marino, Monaco en Lichtenstein dan van kerk-en-staat-fan-
>  tasieen over Israel en Iran.

Nee. Andorra, San Marino, Monaco en Liechtenstein hebben echte inwoners.
Vaticaanstad niet.

De vergelijking met Israel en Iran gaat om dezelfde reden ook niet op.

Groeten,

Mark Koek