telewerken reduceert mobiliteit *niet*

Sat Nov 18 10:39:15 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:20 17-11-2000, caderius wrote:

>Gesteld dat telewerken de totale productiviteit in een land/regio
>bevordert, is het door Erik beschreven effect vergelijkbaar met

Voor de goede orde: ik gaf een lang citaat uit een webpagina
van UvA-socioloog *Albert Benschop*.

>Terugdringen van mobiliteit als zodanig is ook niet een van de
>belangrijkste argumenten die pleiten voor telewerken.
>Spreiding van reistijden zou er een kunnen zijn.

Dat laatste is al geruime tijd gaande en het resultaat is dat
files een meer permanent karakter dreigen te krijgen.

>Vermindering van de dagelijkse reis-frekwentie blijft ook een verwacht effect.

In veel gevallen wordt slechts 1 a 2 dagen per week getelewerkt.
(Betreft het gehandicapten die middels telewerk een baan ver-
vullen, dan wordt er veel meer dagen per week getelewerkt.)
In die gevallen blijft de auto lang niet altijd voor de deur
staan, maar wordt hij vaak door een ander gezinslid gebruikt.

>Belangrijker dan dat alles zijn echter doelstellingen m.b.t. het
>creëren van arbeidsmogelijkheden voor individuen die zonder
>het fenomeen TW moeilijk werk kunnen krijgen.

Klopt, maar in die gevallen draagt telewerken, anders dan Henk
van Lingen dacht/hoopte, niet bij aan vermindering van de files.
Telewerken kan files een beetje verdunnen. Telewerken levert
geen bijdrage aan het terugdringen van mobiliteit.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl