Lousewies in NOVA over Vaticaan

Mark Koek mark at KOEK.NET
Sat Nov 18 00:23:04 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman Beun schreef:

> Ter info: Vanavond (vrijdag 17 november) in NOVA: Lousewies van der Laan
> over het verbreken van diplomatieke betrekkingen met het Vaticaan en het
> vervangen van die betrekkingen door een dialoog die niet verschilt van
> de dialoog met andere wereldgodsdiensten.

Ze was tevens te horen -in accentloos Engels- op de BBC World Service
met dit verhaal (wordt, deze zender kennende, nog wel een aantal keren
herhaald in de loop van zaterdag - AM 648).

Naast bovengenoemde motivatie noemde ze de directe tegenwerking door het
Vaticaan van door de EU gefinancierde HIV-bestrijdingsprogramma's in
Afrika, en het feit dat het Vaticaan slechts 700 mensen vertegenwoordigt
die stuk voor stuk ook een andere nationaliteit hebben.

Dit als antwoord op de vraag van de verslaggeefster waarom voor andere
op godsdienst gebaseerde staten als Israel en Iran niet hetzelfde wordt
geeist.

Uiteraard ben ik het volledig met haar eens (met vd Laan dus, niet met
de verslaggeefster :-).

Groeten,

Mark Koek