Eigen beurs eerst: een aflaat voor de uitlaat

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Thu Nov 16 15:17:53 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Koek <mark at koek.net> schreef eerst:
>Het is belangrijk dat autorijders betalen voor de kosten die ze de
>samenleving berokkenen (...) volgens het principe "de vervuiler
>betaalt".
 (...)
>Als zowel ik als mijn vriendin een auto hebben, en we gaan samenwonen,
>wil je een van ons dan dwingen om die auto weg te doen?

 Ikke,
>Ja. (...) Moeten anderen zich een auto ontzeggen omdat beter gefortu-
>neerden er meer dan 1 auto op wensen na te houden in een tijd dat het
>aantal auto's (het aantal afgelegde kilometers) dient te worden terug-
>gebracht ? (...) men woont dus samen in dat huis. Deel die auto maar
>-net zoals men andere zaken deelt.

 Naamgenoot Koek:
>Daar heeft de overheid geen ****** mee te maken, wat ik met wie deel.
>Krijg ik zeker de Sociale Recherche op m'n dak omdat er 2 auto's voor de
>deur staan. Al wil ik 100 auto's, daar heeft Vadertje Staat geen #######
>mee te maken. Als ik maar betaal voor het gebruik.

 Dat bedoel ik dus. Het gaat er dus om dat jij je de extra heffingen/
 tolpoorten/rijstroken en wat men in Den Haag niet allemaal meer voor
 wartaal verzint, kan betalen. Het gaat dus in 't geheel niet om het
 terugdringen van het eigen gebruik; anderen dienen in te leveren, niet
 neo-liberaal Koek. Die blijft rustig zitten in z'n koekblik  :-)

 Zo lang iedereen er zo denkt, verandert er dus niets.

 Je bent slim genoeg, je moet toch doorhebben dat zoiets geen hout snijdt.

 Trek het nu eens wat verder. Een douche -warm water- en een koelkast
 zijn ook geen eerste levensbehoeften. Wat als we de kosten voor energie
 zo optrekken (boos broeikas-effect stelt zo z'n eisen), dat de onderlaag
 van de maatschappelijke tweedeling ze niet meer kan permiteren. Meneer
 Koek en andere neo-liberalen douchen zich lens met hun vriendin, hebben
 een koelkast vol heerlijke happen en miljoenen moeten het zonder doen.
 Kwestie van gat-in-de-ozonlaag of zoiets. Dat is toch flauwekul ?

>Stel: ik trek in bij iemand die ook een auto heeft. Nog altijd heb ik
>dagelijks voor mijn werk die auto nodig, net als wellicht mijn
>huisgenoot.

 Maar waarom zou dat niet opgaan voor de minima ?

 Als men wil dat er minder gereden wordt, minder energie wordt verkwist,
 dan is er maar 1 oplossing: er moeten minder auto's op de weg. Het
 aantal gereden kilometers is recht-evenredig met het aantal auto's.
 Daar moet men dus beginnen. En laat men dan beginnen met de extra auto's
 per huishouden, niet lukraak de jacht openen op degene die toevallig
 wat minder te besteden heeft.