Rekeningrijden/kilometer-rijden: Eigen beurs eerst !

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Thu Nov 16 11:17:38 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik grijp de opmerkingen van Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl> aan
 voor wat opmerkingen, zonder het met hem oneens te zijn. Ernst zegt:
>1.Er moet inderdaad nu eens krachtig tegen de files opgetreden worden.
>Rekeningrijden, tolheffing etc is in mijn ogen uitsluitend
>symptoombestrijding: vroeg of laat keren de files weer doodleuk terug.

 Wat mij persoonlijk nogal tegen de borst stuit, is dat met al die rare
 voorstellen die er gedaan worden (laten we eerlijk wezen: het is ALLEMAAL
 onzin), de laagste inkomens de hoogste offers moeten brengen. 'Jaag de
 minima de auto uit en het probleem is opgelost,' luidt het devies van de
 neo-liberalen.

 Eigen beurs eerst !

 Beleid dient ook SOCIAAL te zijn (sterker nog: ASOCIAAL beleid is gedoemd
 te mislukken). Begin nu eens met een regelgeving die ertoe leidt dat er
 per huishouden NIET MEER DAN EEN (1) auto aanwezig mag zijn. Dat is dus
 sociaal en als dat een beetje op orde is, dan zie je wel weer verder.

 Zo'n kilometer-vergoeding is exact hetzelfde als verhoging van de ben-
 zine-prijs en dat is asociaal. Mogen de minima minder autorijden omdat
 de belasting/accijns op benzine hoog is ? Wat is dat voor een onzin ?

>2.Openbaar vervoer verbeteren: verbeter de NS, begin in Utrecht....
>(nadenkertje)

 Laat mensen KENNISMAKEN met het openbaar vervoer. De eerste zondag van
 de maand is het gratis. Kijk eens hoe dat uitwerkt en daarna zien we
 (opnieuw) wel weer verder. 't Is bovendien socialer dan zo'n idiote
 autoloze zondag.

 Maar bovenal: zoek een GOED argument waarom men iets tegen de auto wil
 doen. Niet dus dat rare broeikas-effect (dat bestaat niet !) maar 'dat
 toekomstige generaties voor de gevolgen van onze verkwisting moeten
 opdraaien' of zoiets.

 Marc Fluks, Amsterdam

 [Die zojuist per BOOT terugkeerde uit de UK en die aanstaande zondag
  per TREIN richting Domstad zal togen.]