leefbaar utrecht 2

GWC van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Thu Nov 9 22:07:39 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Gerrit,

Het CDA verkiezingsprogramma is veel democratischer dan dat van D66 dat in
voorbereiding is.
In een inerview in het Utrechts Dagblad, september 1996 hab ik al eens
gepleit voor een parlementaire enquete. Op dit moment is een PA niet in het
belang van D66. Ik voel meer voor een mediaoffensief waarin mevrouw Borst
het voortouw neemt. Waarin zij uitlegt dat zij en D66 staat voor een
organisatie van de gezondheidszorg, waarin de patient centraal staat. Deze
kanteling van de gezondheidszorg naar de patient met behoud van technische
professionaliteit, zoals wettelijk verankert in de WGBO, vraagt een
reorganisatie die vergelijkbaar is met een aardverschuiving. De chaos van nu
is een noodzakelijke overgangsfase. op dit moment komt het erop aan om de de
macht van de managers te breken en het primair proces te bevrijden uit de
dodelijke houdgreep, veroorzaakt door de tyrannie van het getal. Door deze
tyrannie heeft het ecioonomisch en wetenschappelijk perspectief vrij spel
gekregen, ten koste van de menselijke maat. Borst hoeft slechts te refereren
aan haar uitspraak uit 1994 (Netwerk 9-11-200) met het relativeren van haar
opmerking van destijds dat het een beetje betaalbaar moet blijven. Deze
terloopse opmerking dient vooral gezien te worden als een compromis, dat
strijdig is met de uitgangspunten van D66. Helaas is deze terloopse
opmerking het kadert geweest waarbinnen zij de afgelopen 6 jaar heeft
geopereerd.
De grootste fout die nu gemaakt kan worden is het teruggeven van de macht
aan de Bobo's in de zorg (de regenten, directeuren, voorzitters van de Raden
van Bestuur en de in hun dienst staande managers). Niet alleen de invloed
van de burger moet worden bewerkstelligd maar ook de invloed van de werker
op de vloer. Het mogelijk maken van zelfstandige vestigiging voor veel meer
beroepsgroepen dan tot nu toe mogelijk is, kan daarbij een goed middel zijn.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg, Utrecht