Teledemocratie (was: evoegdheden en controle)

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Nov 8 18:28:13 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Hein van Meeteren <heinwvm at palm.a2000.nl> schreef,
>
>  Formeel bezien kan ik me hier in vinden. Maar in inhoudelijk opzicht
>  kleven er, vooralsnog, bezwaren aan een 'tele-democratie.'
>
>  Stel dat ik vanachter mijn toestenbord meestem met iets of op iemand,
>  hoe 'weet' 'men' dan dat 'ik' ook echt 'ikke' ben ? In het stemlokaal
>  kan er om een legitimatie-bewijs gevraagd worden maar wie weet of
>  mensen niet aan de haal gaan met de tele-democratische stem van een
>  ander ?

> [...]

http://www.minbzk.nl/directto.asp?tekst=2145

"
Van Boxtel: nieuw reisdocument gaat ook dienen als digitale
    identiteitskaart
    Een persbericht bij het onderwerp Kiezen op afstand

    Minister Van Boxtel voor grote steden- en integratiebeleid wil dat
één van
    de nieuwe reisdocumenten ook gebruikt kan worden als digitale
    identiteitskaart. Betrouwbare elektronische identificatie en een
    elektronische handtekening zijn noodzakelijke voorwaarden om het
hele
    scala aan elektronische diensten te kunnen aanbieden. De burger kan
met
    deze kaart niet alleen reizen binnen Europa, maar ook zijn digitale
    handtekening zetten. Op die manier kan hij gebruik maken van
allerlei
    overheidsdiensten die in de toekomst digitaal aangeboden worden
    (bijvoorbeeld via Internet).

    Minister Van Boxtel zei dit vandaag tijdens de opening van het
Nationale
    Chipcard Congres in Den Haag.

    De bewindsman ging verder in op de samenwerking met banken en de
    zorgsector om te komen tot één infrastructuur voor het afnemen van
    elektronische diensten. Burgers moeten in de toekomst een kaartlezer
en
    een apparaat voor het ontcijferen van biometrische (lichaamseigen)
    kenmerken zoals vingerafdruk of iris krijgen. Door het gezamenlijk
    ontwikkelen van een infrastructuur moet enerzijds voorkomen worden
dat
    iedereen het wiel gaat uitvinden en anderzijds dat een wildgroei van
    kaartlezers ontstaat.

    Minister Van Boxtel kondigde verder een pilot online stemmen aan in
    stadsdeel Amsterdam Oud Zuid. Deze pilot is de eerste stap naar de
    grootschalige proef met kiezen op afstand tijdens de Provinciale
    Statenverkiezingen in 2003. Kiezers krijgen dan de mogelijkheid om
op
    meer plaatsen dan alleen het eigen stembureau hun stem uit te
brengen.
"

Anderzijds zou de relatie overheid-burger ook in de betekenis van de
democratie veel meer diepgang kunnen krijgen dan enkel het zorgen voor
een loket via internet.
Te denken valt aan discussies over bepaalde thema's (alle relevante
informatie overzichtelijk bij elkaar), informatie over specifieke
thema's bv. onderwijs, welzijn, jeugdbeleid, import, export, dualisme
etc. waarover je daar de overheid automatisch wordt geinformeerd, en
indien in deze behoeften wordt voorzien, participatie van burgers bij
beleid op Europees-, landelijk-, provinciaal- en lokaal niveau.

Henk Elegeert