Wim Kok moet gaan

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat May 27 00:08:20 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Met enige belangstelling heb ik tot nu toe de discussie binnen de PvdA
gevolgd over de vraag of Wim Kok nog weer voor een derde termijn moet gaan.
Een capabele minister-president, dacht ik, en leuk, dat de PvdA dit probleem
heeft. We hebben het ook gehad.

Tot ik vanavond de persconferentie hoorde na Nova met Karel van de Graaf.
Het ging over het verloop van het keizerlijk bezoek van Japan aan Nederland.
Wim Kok antwoordde op de vraag van Karel van de Graaf, of het nu nodig was
het handjevol demonstranten van merendeels bejaarde leeftijd op minimaal 600
meter afstand te houden ongeveer als volgt:

"Het recht op demonstratie is een groot goed. Maar het gaat hier om het
bezoek van de keizer van Japan. Er mag gedemonstreerd worden. Het is echter
aan de autoriteiten, om te bepalen, waar de demonstranten moeten staan. Daar
gaat de politiek niet over". Fout, Wim Kok, dit is nu juist een beslissing,
waar de politiek -lees de gekozen macht, lees de gekozen vertegenwoordigers,
en zelfs de niet gekozen burgemeester als locale autoriteit van de openbare
orde, wel over gaat. Dat maakt de autoriteit niet uit in een demokratische
samenleving, waar het bestuur er voor de burgers is, en niet andersom.

Daarbovenop gaf hij nog de volgende motivering:
"Deze keizer heeft niets meer te maken met het gebeuren in de Tweede Wereld
Oorlog, hij had er geen persoonlijke betrokkenheid bij. We respecteren hem
en dan gaat het niet aan, dat er tegen hem gedemonstreerd wordt". Fout, Wim
Kok. Deze enkele honderden merendeels bejaarde burgers demonstreren niet
tegen deze keizer, maar tegen Japan, waar hij het symbool van is. Zij zijn
nog steeds niet tevreden over de wijze, waarop Japan omgaat met het hen
aangedaan leed. Daar kun je mee eens zijn, of het achterhaalde flauwekul
vinden (zoals in de column van Rob Vreeken in de Volkskrant van gisteren),
maar zij hebben, en moeten het recht hebben, van hun mening te mogen
getuigen, in het openbaar, ook tegen een Japanse Keizer, die zelf geen
enkele verantwoordelijkheid daarvoor draagt (Ook Wim Kok verwart dus de
persoon van het staatshoofd met de functie van staatshoofd). En dan niet
verstopt op een klein gaatje op zeshonderd meter afstand, maar gewoon, daar
waar de getuigenis van hun mening effekt heeft.

Als onze politieke leider, ons politiek verantwoordelijk staatshoofd, dit
soort waarheden begint te verkondigen, dan heb ik nog maar een welgemeend
advies: Wim Kok, acht jaar is genoeg, ga niet nog voor een derde periode.
Een simpele kijk in de geschiedenis moet voldoende zijn, kijk naar je vriend
Helmud (Kohl en niet Schmidt), kijk naar je eerste baas, Ruud Lubbers. Dit
soort machtsuitspraken kunnen alleen nog maar erger worden.

Een oprecht bezorgde

Tjerk