De val van de Euro

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Fri May 19 17:36:51 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hugo Schoute <h_schoute at hotmail.com> vroeg mij:
>Op een ander argument heb ik van U nog geen reactie gehad. Wat dacht u dat
>het kost om de oude vertrouwde gulden te bewaren?

 Geen idee. Maar het zal een fractie zijn van wat het kost om haar in te
 voeren...

>Bovendien reageert u niet op, het verzoek om met een alternatief te komen.

 De Euro is toch het alternatief ?
         --
>Maar waar wilt u dan naartoe.

 Ik ben niet zo'n idealist. Ik hoef niet zo nodig ergens naar toe; ik ben
 er al. Een vooruitgangsgeloof is mij dan ook volkomen vreemd.

 Ik geloof niet zo erg in die Europese gedachte, Europa als zodanig, de
 Euro, het Europese parlement en wat al niet meer. Aan al dat gedoe komt
 gewoon een einde met de volgende grote Europese oorlog, lijkt me. Het is
 zelfs niet geheel uitgesloten dat een dergelijke oorlog voorkomt uit al
 die idealistische Europese heisa. Misschien breekt zo'n conflikt wel
 uit als een landje op eigen houtje Euro's van de persen laat rollen, wie
 zal het zeggen... Er zijn oorlogen om kleinere zaken begonnen.

 Als we echt over de grenzen willen kijken, dan dienen we het Nederlands
 af te schaffen en Engels te gaan spreken. Als iedereen in Europa dezelfde
 taal spreekt, dan is dat van meer betekenis dan allen dezelfde munt in de
 knip te hebben.

 Marc Fluks