Euro-avontuur

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Mon May 15 19:58:06 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder,
>wat gebeurt er met al die Nederlandse bankbil-
>jetten en munten na de invoering van de Euro als betaalmiddel in
>2002 ? Is er iemand op de lijst die dat weet ?
>Wordt het niet eens tijd om voor te stellen de handel nog een
>jaar of tien, twintig ergens op te slaan ? Kan men altijd nog
>terugvallen op een eigen munt als het Euro-avontuur inderdaad het
>debacle wordt dat skeptici voorzien.

 Chido Houbraken <C.Houbraken at HILVERSUM.NL> (vorig e-mail adres bij de
 Nederlandse Bank) antwoordde prompt met,
>Is dat nodig? Volgens mij is het bewaren van de drukplaten genoeg. De persen
>draaien wel, met welke plaat dan ook, desnoods op Euro-papier. Ik bedoel, het
>besluitvormingstraject verloopt niet van de ene op de andere dag, dus er is
>wel ruimte voor het opbouwen van een voorraad. Dus waarom in dure
>opslagruimten een voorraad aanhouden?

 Ik meen toch dat het drukken van het papiergeld en het slaan van de
 Euromunten een paar jaar in beslag neemt en dat er ergens in de
 Zuiderzee-polders een Dagobert Duck pakhuis staat waar de zaak wordt
 opgeslagen.

 De opslagruimte is dus voorhanden (want leeg als de Euro wordt ingevoerd
 in 2002) en het vergt een allejezuslange periode om de zaak van de
 grond af opnieuw op te zetten. Waar het mij om gaat is dat het laatste
 onverantwoordelijk zij. Dat hele Euro-gedoe is 's mijnsinziens onverant-
 woordelijk, maar doelbewust de weg terug radicaal afsnijden, terwijl die
 weg wel eens heel hard nodig zal blijken, ligt op de grens van onverant-
 woordelijk en misdadig -'t is zoiets als het bouwen van een woonwijk
 rond een een vuurwerkdepot en dan maar zeggen 'dass wir es nicht gewusst
 haben' (sp?), zullen we maar zeggen. Nou, we weten het dus WEL: het gaat
 helemaal niet goed met die Euro. Het experiment is reeds voor de invoering
 ervan volledig mislukt.

 Stel dat de Euro (na de invoering als wettig betaalmiddel in 2002) in
 een paar maanden in elkaar stort -zeg richting 0.30 US$- dan zal er toch
 iets gedaan moeten worden. Voor het opnieuw drukken van papiergeld en
 het slaan van munten is het dan te laat. Dus waarom de met de invoering
 van de Euro als betaalmiddel de ongeldig geworden Gulden niet even
 ergens opslaan ? De kosten daarvan vallen in het niet bij wat het kost
 als de Gulden inderdaad moet worden her-ingevoerd vanwege het Euro-ge-
 klungel en de daarmee gepaard gaande super-inflatie.

 Zoals het nu gaat, lijkt het onomkoombaar dat na het ineenstorten van
 de Euro, de Europeanen met Amerikaanse Dollars gaan betalen en dat kan
 toch onmogelijk de bedoeling zijn.

 Marc Fluks