Euro-avontuur

B.Buma stractic at EURONET.NL
Sun May 14 00:57:02 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Max Kok schreef:
> als van de euro) Normaal slaat de koersverhouding dollar/europese munten
om
> bij vertraging van de amerikaanse conjunctuur. Het idiote is dat die
> groeiperiode daar zo absurd lang aanhoudt. Ik begrijp dat nog steeds niet
> echt.

Dat is ook niet zo gek , anderen, ook diegenen die er voor doorgestudeerd
hebben,  begrijpen het ook niet. Daar komt ook de theorie van de Nieuwe
Economie ook vandaan.

> Ik reken mezelf zeker onder de Euro-sceptici van het eerste uur, maar dan
om
> een heel andere reden. Namelijk dat alle vroegere pogingen om van bovenaf
> een eenheidsmunt op te leggen steeds gestrand zijn op de verschillende
> dynamiek van de verschillende economieën.

Beste Max, sorry maar dit is onzin. Álle munten zijn eenheidsmunten ! Er is
een exotische verzamelingen van munteenheden in het verleden geweest,
voordat we dè Gulden hadden. Er is ook een uitgebreide collectie 'dollars'
geweest. En uiteindelijk hebben alleen díe munteenheden overleefd welke door
het centrale gezag werden gesteund. De Euro wórdt door het centrale gezag
gesteund.

Hetzelfde zal ongetwijfeld ook gebeuren met electronisch geld. Daarvan
hebben we een wildgroei gezien. Op enig moment zal deze wildgroei vervangen
worden door electronisch geld met centrale backing.

Net als de Muur zal ook deze Euro
> eens vallen. ((merkwaardig zo'n stukje ultieme geleide economie in een
> cultuur die verder helemaal pro-markt is))

Ik heb veel euroceptici op de lijst gezien de laatste dagen. Ik heb ook de
kwaliteit gezien van hun economische inzichten. Als dat kenmerkend is voor
alle euroceptici blijf ik voorlopig maar gewoon vóór de euro.

> Maar niet nu.
> Gezien alle commotie tot in de media kon dit weleens het geschikte moment
> zijn om stevig short te gaan op de dollar.

Of dat laatste nu wel of niet verstandig is, ik zou zo'n beslissing maar
niet nemen op basis van je bovenstaande redeneringen.

Met vriendelijke groet,

Bo Buma