euro

Hawido hawido at BART.NL
Fri May 12 12:39:42 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Hoi !
>
>Ik begrijp het zo -corrigeer als het fout is-:
>
>De gulden was een harde munt. De mark ook. De lire, de Fr.franc en nog meer
>niet.
>
>De Euro is een zachte munt. Hadden we dit niet kunnen weten, als het
>merendeel van de munten zwak is/was of was er de reeële gedachte dat de
>harde munten de Euro zouden opkrikken ?

Naar mijn mening is er indertijd een veel structurelere fout gemaakt, waar
ik indertijd ook eindeloos op heb trachten te wijzen en wat helaas maar
al te waar is geworden: Europa was (en is) economisch maar zeker ook
politiek
nog niet één genoeg om een eenheidsmunt en 1 vast gezamenlijk monetair
beleid met succes te kunnen voeren.

Om het heel simplistisch te zeggen was het de gedachte dat de landen met
een zwakkere munt (in Zuidelijk Europa) via een gezamenlijk (streng)
monetair
beleid met Noord Europa toch ook gezamenlijk een sterke munt zouden
kunnen hebben.
Ik heb zeker het tijdsschema van de invoering voor de euro altijd een
mengvorm van naiviteit, politiek opportunisme en (jawel) neo-liberaal-
dogmatisme gevonden.
Jammer genoeg heb ik momenteel het gevoel dat ik (en met mij toch wel
vele anderen die zich er intensiever mee bezig hielden) daar indertijd
gelijk mee had.

Carl