euro

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Fri May 12 07:54:26 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra schreef:

> De Euro schijnt iets te zijn gestegen, omdat NTT 5 miljard euros nodig heeft om KPNmobiel te
> kunnen betalen.

Dus met steunaankopen zou de euro ook stijgen. En de dollar stijgt onder
andere omdat olie wordt betaald in dollars.
Maar waarom betalen wij olie dan in dollars???
Europese olie (en gas) zou je toch in euro's moeten laten betalen? Dan
stijgt de euro weer.
En waarom Arabische olie in dollars betalen? O.K. dat de Amerikanen dat
doen, daar kan ik in komen. Maar wij zouden alle olie (waar ook vandaan)
gewoon in euro's moeten betalen. Domweg weigeren in dollars te betalen. En
dat zal heus wel getolereerd worden.
De handel kruipt waar die niet gaan kan. Er is (nog niet eens zo lang
geleden) een tijd geweest dat het westen aan ruilhandel deed.
Landen die het niet in geld konden betalen betaalden gewoon in goederen.
Ik bedoel maar, alles kan, als de handel maar doorgaat.
Dus kom, wij gaan alles in euro's doen. We verklaren de dollar melaats, en
binnen de kortste keren betaalt de hele wereld alleen nog maar in euro's.
Haha, zelfs Amerika moet euro's kopen om er ons mee te kunnen betalen.

Bovenstaande is natuurlijk wel een erg simplistische voorstelling van
zaken, en ik moet bekennen dat ik totaal geen verstand heb van economie,
maar is het niet vaak zo dat leken soms een verhelderende blik op de zaken
kunnen geven?

Overigens ben ik van mening dat de zaken verkeerd worden voorgesteld.
Niet de euro zakt, die blijft gewoon hetzelfde.
Maar de dollar stijgt, en natuurlijk, ten opzichte daarvan zakt de euro.
Maar niemand die roept dat de euro stijgt ten opzichte van (ik noem een
dwarsstraat) de Joegoslavische dinar. Al maanden, dag in dag uit. De euro
blijft maar stijgen.
Voel je hem?

--
Glenn Mellonius

Er zijn 3 soorten leugens:
leugens, smerige leugens, en statistieken.
(Disraeli)
mailto:glenn.mellonius at inter.nl.net

URL    http://www.inter.nl.net/users/glenn

kijk ook eens op   http://www.d66.nl/afdeling/haarlem