euro

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu May 11 16:33:19 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris,

Als ik je goed begrijp, maak je nog een onderscheid tussen de euro en de
gulden. Maar sinds 1 januari 1999 bestaat de gulden feitelijk al niet meer.
Deze is toen op een bepaalde waarde (f 2,20371 of zo iets, de pagina van
Lousewies heeft een leuke calculator) vastgesteld en geldt als de munt voor
11 van de 15 EU-landen. Engeland, Zweden en Denemarken wilden niet,
Griekenland mocht niet.  Griekenland schijnt nu wel te mogen, en toen dat
bericht bekend werd, daalde de waarde van de Euro prompt. En op 1 januari
2002 wordt dan de euro als munt ingevoerd, en verdwijnt de gulden ook als
geldsoort.

Pieter schreef onder meer:
>Nog een financiële no-no die zijn ideeën spuit................

Ho, Ho, ik ben geen tegenstander van de Euro, maar voel me en niet lekker
bij de wijze, waarop we ons als Nederland aan de euro hebben gebonden (In de
skandinavische landen houden ze een referendum, in Duitsland en Frankrijk
spreekt het verfassungsgericht en de conseil d`état zich erover uit, hier
wordt er nauwelijks over gedebatterd in het Parlement). Dat geldt uberhaupt
de wijze, waarop we met de Europese besluitvorming omgaan, die toch in
steeds verder gaande mate ons dagelijksleven gaat beïnvloeden. Er wordt
gewoon niet over gepraat, en het EP heeft nog veel te weinig bevoegdheden,
hoe hard onze twee mensen er ook werken. En met de constante waardedaling
voel ik me toch niet lekker, ook al schrijf je:

>Als de euro laag staat tov de dollar, dan betekent dat toch dat Europa
>goedkoper wordt, zodat de export van Europa naar de VS en alle
>"dollar"-gerelateerd landen zal stijgen? Lijkt mij erg positief: nieuwe
>markten voor produkten die tot nog toe te duur waren om te exporteren (denk
>aan produkten uit de glastuinbouw etc), Vergroting van marktaandelen van
>"typisch europese" produkten zoals exportbier etc.

Mijn probleem zit hem erin, dat de Euro niet alleen laag staat t.o.v. de
dollar, maar van meer munten. Ik geloof niet, dat de engelse economie bijv
zo veel beter draait dan de onze, dat dat de constante waardevermeerdering
van de pond t.o.v. d euro rechtvaardigt. En weliswaar is een lage koers
gunstig voor de export, maar nadelig voor de import, en dat geldt met name
de energiebronnen als olie, die in dollars worden betaald. En ach, mijn
reisje naar New York, daar heb ik toch nog niet voldoende airmiles voor
gespaard.

met vriendelijke groet,

Tjerk