Afrikatop

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Thu May 4 17:48:26 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De slotalinea van het artikel van D66-EP lid v.d. Bos vind ik
schokkend, ongepast voor een sociaal liberaal. Verderop het waarom.
(complete artikel zie) http://www.d66.nl/nieuws/ep/afrikatop.html

... meent Van den Bos: "Het rijke Europa moet in Afrika, democratische
instituties, het basisonderwijs en de gezondheidszorg ruimhartiger steunen
en de schulden substantieel verlichten. De Afrikaanse landen moeten inzien
dat er zonder fatsoenlijk bestuur niets van hun ontwikkeling terecht komt.
Beide moeten begrijpen dat een stringente bevolkingspolitiek onontkoombaar
is."

In de eerste plaats roept deze prioriteitstelling vragen op: is democratie
en onderwijs nu echt het eerste dat Afrikaanse landen nodig hebben?
Ik meen te weten dat zelfs in de meest fundamentele levensbehoefte:
nl. drinkwater, niet eens kan worden voorzien. Waar hebben we het dan
toch over. Een verontrustend geval van verkokerd denken lijkt me.
Dat vind ik ernstig voor iemand in een positie als Van den Bos. Het minste
dat juist in die positie verwacht mag worden is wel dat hij/zij in staat
is zijn eigen denkkaders te overstijgen! Zou democratie en onderwijs je
echt een zorg zijn als je eigen lichaam rondom je verdroogt?
Maar echt aanstootgevend vind ik de slotdissonant van vd Bos waarin hij
spreekt van: "stringente bevolkingspolitiek" In de gegeven context begrijp
ik daaruit dat wordt bedoeld dat Afrika massaal aan het condoom moet.
Maar hoe het ook bedoeld is: de toonzetting van het citaat vind ik van een
stuitende neerbuigendheid. Het is een toonzetting die je verwacht van een
koloniale potentaat maar niet van een sociaal liberale
volksvertegenwoordiger.

William Oosterwijk
D66 Drenthe