Democratisch dilemma ; wat gebeurt er als mensen echt laten zien wat ze zijn ?

B.Buma stractic at EURONET.NL
Tue May 2 18:39:56 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als eerste : mijn laatste mail was geen advies ik was het zát(:-(. Eigenlijk
vind ik de "change of subject " een misleiding of beter een 'ontwijking'
maar dat laatste adviseerde ik je juist dus ik wil dat wel accepteren :-)

Het nieuwe thema dat jij inbrengt is van een geheel andere orde, hoewel ik
jou belangstelling er voor kan begrijpen. Ik wil er ook best op in gaan, op
voorwaarde dat er een duidelijke knip is tussen deze en de vorige discussie.

Hoe ontstaan flame-wars, stalken etc. Waarom lijken mensen zich  andere
gedragregels te permitteren op het net ?

Is dit :
- omdat het net geanonimiseerd (lijkt) is dit een bijzonere situatie
of
- zijn  mensen eigenlijk altijd zo  en zijn de beperkende bepalingen rond
ons gedrag uitsluitend situationeel bepaald ?

Is onze beschaving zó dun dat als de situatie anders is, onze conditionering
wegvalt ?
(zie ook gedrag in oorlogstijd, met slok op, tijdens uitgaan etc. ?) Wel
boeiend in het kader van het denken over sturingssystemen.

Welke gedragswetenschapper , ethicus e.d. kan hier licht op werpen ?

Met vriendelijke groet,
Bo Buma