Democratisch dilemma (Was:: Hein en Erik)

B.Buma stractic at EURONET.NL
Tue May 2 16:29:06 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Makkelijk aan de zijlijn  gaan staan betekent: stil zijn en niets zeggen.
Dat heb ik dus niet gedaan !
En nee je hoeft je niet te verweren want in deze club weten we inmiddels hoe
het zit. Het patroon is helder:
1. Hein doet mee aan een normaal onderwerp in de D66 discussie
2. Erik reageert, maar eigenlijk alleen persoonlijk op Hein
3. Hein weerlegt , eerst nog in de goede hoop dat een normale discussie
betreft
4. Erik reageert nu direct persoonlijk
5. Hein verweeert zich
en het gevecht is in volle gang waarbij Eriks commentaar steeds langer en
historischer wordt en Hein uiteindelijk de verstandigste blijkt en het
gevecht met Erik opgeeft.

Als Hein nu voortaan "3" nalaat gaat het misschien wel stukken beter. Ik
weet dat het balen is de oudste en de wijste te moeten zijn , maar je
krijgtt er op de duur wel het meeste respect door.

Met vriendleijke groet,
Bo Buma

PS ook deze vriendelijke adviezen zijn in de loop van de historie vaker
gegeven, door meerdere mensen. Hoezo langs de zijlijn ?

> [...]
> hoofdschuddend constateren dat ` beiden schuld'  zijn, doet de dialoog en
> de democratische interactie geen goed.
> In een democratie heerst vrijheid van uiting. Dat betekent dat iedereen in
> het openbaar  alles kan en mag roepen. Zo kunnen in kranten, via de
> massmedia *en* via het internet, de meest absurde en beledigende
> beschuldigingen en insinuaties geuit worden. Vrijheid van uiting,
> nietwaar.  Diezelfde democratie geeft echter aan de beschuldigde,
> beledigde, potentieel karakter-vermoorde het recht zich te verweren.
Verwar