Hein en Erik

Tue May 2 09:28:40 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:43 01-05-2000, Ramon Barends \(D66\) wrote:

>De discussie volgende over (Tele)democratie en toen de bijdrage van Erik
>lezende dacht ik weer: "Welkom bij cabaretvoorstelling nummer ... ehm".

Ja, Hein van Meeteren blijft een soort running gag op het Neder-
landse deel van Internet. Al zes jaar een daverend lachsucces;
misschien moet ik hem eens bij majesteit voordragen voor een
lintje. ;-)

>Zaterdag heb ik met Hein (na afloop van Het Lagerhuis) kennisgemaakt en met
>hem gesproken en wat meer over de geschiedenis vernomen.

Nou, *dat* zal ongetwijfeld zeer onbevooroordeelde informatie
zijn geweest. Hahahahahahahahaha!
Misschien kun je toch beter eens iemand vragen die er wat
afstandelijker tegenover kan staan Ramon.

>Ondanks dat het soms gewoon komisch is hoe jullie 2 over elkaar heen vallen,
>is het jammer. Waarom moeten er toch altijd dit soort ruzies spelen ?

Nu, dat moet helemaal niet.
Als Hein van Meeteren geen schijnheilig gezwatel post heb ik
geen reden om er iets op terug te zeggen. Maar zolang Hein
van Meeteren dat wel doet - op de D66-lijst de keurige wel-
denkende democraat uithangen, terwijl hij zich bij DB.NL als
een scheldende hooligan gedroeg - waarom zou ik dan niet zo
nu en dan een kleine kanttekening plaatsen bij zijn geblaat?

>Discussieren kan heel leuk zijn, als het op een eerlijke en gezellige wijze
>gebeurt. Laten we dit doen, hier op de D66-lijst maar ook op de PNYX-lijst.

Zeker, als discussieren op een eerlijke en gezellige manier
gebeurt kan het heel leuk zijn. In het verleden heb ik heel
wat van dat soort discussies gevoerd. Hein van Meeteten be-
toogde dan bijvoorbeeld het einde van de journalistiek of
van de politiek en ik wees er voorzichtig op waarom dat on-
zin was. (Hein was trouwens niet de enige die dergelijke on-
zin riep, maar hij is wel de enige die er nog steeds aan
vasthoudt.)

Tegenwoordig echter is Hein van Meeteren niet meer eerlijk.
Hein van Meeteren is schijnheilig. Hij steekt bij tijd en
wijle gloedvolle betogen af over de mores op het net, niet
alleen op de D66-lijst maar ook en marge van het eDebat bij-
voorbeeld, maar is zelf tegelijkertijd een van de ergste o-
vertreders van de netiquette.
Hein van Meeteren maakte prive-email openbaar, vond het no-
dig om mij van anti-democratische machtspolitiek te beschul-
digen toen ik mensen opriep om de Digitale Burgerbeweging
Nederland te redden van de door hem uit alle macht bevorder-
de ondergang. (Om anderhalf uur na zijn aanval op mij unver-
froren een vergelijkbare oproep te doen). Hein voegde mij toe
dat ik aan grootheidswanen leed en mij onder de hoede van een
deskundig begeleider diende te stellen. Of me in een stinken-
de hooiberg moest verpozen.
Zijn onbeschofte gedrag bleef ook niet tot aanvallen op mij
beperkt. Iemand anders had toevallig een mening die Hein van
Meeteren niet zinde en kreeg toen van onze weldenkende demo-
craat te horen dat hij een lul was en moest oprotten.

Kortom, Hein van Meeteren gebruikte bij DB.NL nu juist die
verderfelijke ad hominem-argumentatie waar hij zich met
veel vertoon tegen keert op de D66-lijst. Waarom zou ik
dat niet mogen signaleren, en waarom zou ik er niet aan
mogen verbinden dat er van naar elkaar luisteren blijkbaar
minder terecht kan komen dan Hein van Meeteren suggereert?
We zitten hier toch niet om zoete broodjes te bakken?

Het is alleen jammer dat Hein zich ook dit keer beperkt
tot ad hominem-argumentatie en een leugenachtige weergave
van de geschiedenis van DB.NL. Terwijl die geschiedenis nu
juist zo'n treffende waarschuwing is tegen teledemocratie
in het algemeen en het handelen van volksvertegenwoordiger
in spe Van Meeteren in het bijzonder

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://huizen.dds.nl/~muijz