Re RE: Kosovo/neo-futurisme

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Fri Mar 31 19:32:29 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Unclassified

In het boek '1984' van George Orwell werkt de hoofdpersoon op het Ministerie van de Waarheid. Zijn
taak is het om oude kranten aan te passen aan de nieuwste politieke inzichten. Zo wordt er voor
gezorgt dat archieven altijd het (steeds wisselende) standpunt van de regering ondersteunen.
Het is nu duidelijk dat deze functie overbodig is, mensen passen namelijk spontaan hun herinneringen
aan aan datgene wat in hun kraam te pas komt.
Daarom nog maar eens de feiten voor diegenen die wel het contact met de werkelijkheid willen
onderhouden:

Voor de NAVO aanval op Servie waren er geen massa graven in Kosovo, er vonden geen grootschalige
etnische zuiveringen plaats. De Albanese bevolking werd wel onderdrukt maar dat kan moeilijk als
argument voor een NAVO aanval gebruikt worden want tegen onderdrukking en dictatuur heeft de NAVO
nooit bezwaar gehad. Griekenland  onder de kolonels, Portugal onder Salazar en Turkije onder de
generaals waren altijd gewaardeerde NAVO leden.
De onderdrukking van de Albaneze was ongetwijfeld ernstig maar het is ook een feit dat de
bevolkingsbeweging in die regio altijd van Albanie naar Kosovo is geweest. Blijkbaar was het leven
ondanks de onderdrukking voor Albanezen in Kosovo beter dan in Albanie.
Er werden regelmatig Albanezen die in opstand kwamen door de Servische politie gedood, maar zo erg als
in de Koerdische gebieden van Turkije, waar 3000 doden per jaar vallen is het nooit geweest.
Het verdrijven van de totale Albanese bevolking was de Servische reaktie op de NAVO aanval op Servie,
er is geen reden om aan te nemen dat dit zonder NAVO aanval ook was gebeurd. In die zin is het dan ook
redelijk om te stellen dat de NAVO voor deze ellende verantwoordelijk is.

En nu de NAVO Kosovo bezet heeft is het aantal moorden weer terug op het nivo van voor de oorlog,
alleen zijn het nu voornamelijk Serviers die vermoord worden.
De konklusie blijft dus dat er door het NAVO beleid 15.000 omgekomen zijn en dat de mensenrechten
situatie in Kosovo niet wezenlijk verbeterd is.
Maar ik denk ook niet dat mensenrechten enige rol spelen in het beleid van de NAVO. De NAVO heeft
bijvoorbeeld nooit een probleem gehad met de onderdrukking van de Koerden in Turkije. Maar de Turkse
regering is ook zo verstandig om de vliegtuigen en kanonnen waarmee ze Koerdische dorpen bombarderen
in de NAVO landen te kopen. Iedere dode Koerd levert het westerse bedrijfsleven zo een paar duizend
gulden op . En in Turkije wordt de macht ook niet uitgeoefend door ex-communisten maar door
betrouwbare collega generaals.
En dat is dus het wezenlijke verschil met Joegoslavie

Emiel Stolp