buitenlanders/vol = vol

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Fri Mar 31 15:46:23 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----Van: de Knikker, Remko Onderwerp: RE:
buitenlanders/vol = vol

>Hoe dan ook, de manier om ze aan het werk te krijgen is blijkbaar nog niet
>gevonden,
Het probleem zou natuurlijk ook heel best kunnen zijn dat er helemaal niet
zoveel werk is als de media ons willen doen laten geloven. Vooral het nog
steeds groeien van de WAO-populatie doet mij sterk vermoeden dat de
arbeidsmarkt in werkelijkheid helemaal niet overspannen is.
Ook hoor ik uit eerste hand nog steeds van universitair opgeleide
werkzoekenden met computerkennis dat ze zelfs via Melkertbanen niet aan het
werk komen (en dat in het westen van het land, waar de arbeidsmarkt het
krapst zou zijn).

>en ik heb geen zin om versoepeling van immigratie te laten
>afhangen van hetzij niet te matchen hetzij werkonwilligen, de economie
heeft
>het arbeidssurplus nodig en die dreigt nu op te drogen,
De economie van mensen zonder werk heeft allerminst nog meer arbeidssurplus
nodig. 2 miljoen is al veel en veel te veel in een tijd van hoogconjunctuur.
Reken eens uit hoeveel belastingverlaging mogelijk zou zijn als we de
premies daarvoor niet meer hoefden op te brengen.

>daarnaast vind ik
>dat ook niet-europeanen die bereid zijn hard te werken gewoon mee moeten
>kunnen profiteren van hun inzet waar wij ook van kunnen profiteren op
>allerlei manieren. Hoeveel Oost-europeanen zouden niet nuttig kunnen zijn,
>en ook menselijk is er geen enkele (sociaal-liberale) reden om de grenzen
zo
>dicht te gooien ...
Economisch wellicht minder, maar menselijk wel degelijk. Een land dat niet
al zijn ingezetenen een menswaardig bestaan kan bieden naar de normen die in
dat land gelden, vind ik (naar mijn sociaal-liberale normen) net zo misdadig
als een ouders die hun kinderen aan ondervoeding laten lijden maar
ondertussen wel wekelijks de buren uitnodigen voor een feestmaal als de
kinderen op bed liggen.

Specifiek met Oost-Europeanen die hier komen werken heb ik er moreel grote
moeite mee dat ze niet meehelpen om hun eigen economie op te bouwen. Die
heeft hun inzet en arbeidskracht werkelijk hard . Vooral voor hoger
opgeleiden dreigt hier een nieuwe brain-drain golf.

MVG
Max Kok