Democraten ?

Marc Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Thu Mar 30 12:26:50 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Begrijp ik het goed dat de '66' in D66 weg moet omdat 66 refereert
naar 1966 terwijl we nu in de 21 eeuw leven (hetgeen onjuist is
overigens, we leven -tot het nieuwe jaar- nog steeds in de 20e eeuw) ?

Dit is dus een non-diskussie. D66 staat voor een partij (of, zo men
wil: een stroming). Naamsverandering enkel en alleen vanwege de
referentie naar het oprichtingsjaar 1966 is volstekt ridicuul; ten-
einde de naam van de partij te veranderen (daar is op zich natuurlijk
niets tegen) moet men de zaak inhoudelijk weten te onderbouwen, niet
semantisch.

Laten we eerlijk wezen: zou de PvdA haar naam veranderen vanwege het
woord 'Arbeid', de VVD vanwege het -al even archaische- 'Volkspartij'
en het CDA vanwege het woord 'Appel' ? Hoeveel burgers weten trouwens
nog waar dergelijke afkortingen voor staan?

Wat mij betreft mag best meespelen dat de burger wel bekend zij met
'D66' en niet met een nieuwe naam (PPD, SLP ?).

Het is beter invulling te (blijven) geven aan het gedachtengoed zelf
dan aan het etiket dat er tenslotte wordt opgeplakt.

Marc Fluks