Democraten +

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Wed Mar 29 10:21:51 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Democraten,

De twee suggesties op het congres om wat ontspannender met onze naam op te gaan roept terecht
instemming en ontstemming op. wat het congres wel bevestigd heeft, zowel in de uitgangspunten als in
de notie "Burger en Bestuur" is dat radicale democratisering bij ons van groot belang blijft. Niet
omdat we nu zo aan onze kroonjuwelen gehecht zijn maar omdat we geloven dat we niet de problemen in
onze samenleving aan kunnen pakken zonder het probleemoplossend vermogen en de representativiteit van
de politiek (als proces) kunnen verbeteren. Ik hecht er maar mijn lezing van 31.3 aan om de meer
nieuwsgierigen te interesseren. Peper is een pleidooi voor meer dualisme in de gemeentelijke
democratie, maar meer andere dagelijkse bewijzen van de juistheid van ons streven melden zich
wekelijks. Het is dus zaak om keer op keer de voorbeelden te herleiden tot onze kernboodschap. Dat is
geen kwestie van wolligheid maar van een krachtige PR-Strategie. De juwelen liggen op straat. Niet
voor niets hebben en Thom de Graaf en Gerard Schouw afstand genomen van de regenteske PvdA. Doorgaan
zo.

Dat de mens centraal wordt gesteld zie ik niet als een 20ste eeuws uitgangspunt. In een eeuw van
loopgraven, zuiveringen van Stalin, Auschwitz, Hiroshima, Biafra, Bosnie. Rwanda en vele anderen kun
je moeilijk stellen dat de mens centraal heeft gestaan. De 20ste eeuw dat is de techniek ten dienste
van een ideologie van controle en van ontkenning van de menselijke waardigheid. Er is nog een gevecht
nodig om de universele rechten van de mens echt geldingskracht te geven. Ik voel niets voor een
post-modern anti-humanisme als er wereldwijd nog een lans is te breken voor een internationale
rechtsorde die het waard is. Ik zie emancipatie (maar dan in de 18de eeuwse betekenis van het woord)
of een bevrijden van vervreemding (in de zin van de vroege werken van Marx-ook op het congres
aanwezig) nog steeds als een geldig ideaal van D66. Ik zie dan techniek ten dienste van emancipatie,
maar ook van duurzaamheid. Immers de mens centraal stellen is ook een ideaal van duurzaamheid,
namelijk het verzorgen van de voorwaarden voor onze eigen voortplanting. Zo lang de dieren geen
stemrecht hebben (en aan deze uitspraak in het VP is nog geen gevolg gegeven) gaat het eerst om de
mens. Ik heb er vrede mee dat de mieren, de muggen en de ratten er een ander verkiezingsprogramma op
nahouden.

Er valt meer te zeggen over naam en politieke wil. Het gaat er om dat er samenhang tussen zit. Laten
we daar over denken. Ik ben wel benieuwd wat de sociaal liberale perspectieven van de SWB ons gaan
brengen,

VrGr
Michiel Scheffer,
Betondorp