twentestad

Raimond raimond.detempe at KONBIB.NL
Tue Mar 28 14:08:42 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk,
ik begrijp dit wel. Ik snap alleen na al die jaren discussies nog
steeds niet waarom men zoveel verwacht van de herschikking van
de bestuurlijke schaal. In onze partij is de discussie over
gewestvorming of vorming van stadsprovincies ook krakend tot
stilstand gekomen met verwijzing naar Thorbeckes model - ten tijde
van Thorbecke al een aanpassing met een handreiking naar een
autoritair bestuur, en inmiddels totaal aan vernieuwing toe. Moet
een gemeente zich op die krachtige wijze presenteren? Ja en nee.
Nee, als ik denk aan Rotterdam: als het havenbedrijf geprivatiseerd
was a la Schiphol [aandelen bij de omringende gemeenten, vooral
Rotterdam, en 10% bij de staat - EZ] dan had Peper kunnen
overstappen naar een president-directeursrol, en niemand had
reden gehad tot kritiek als hij zich <met grote woorden en veel
geld> op stap had begeven naar overzeese klanten. Tenzij zijn eigen
commissarissen. De burgemeester past een bescheidener rol. Ja,
als ik denk aan toch een bepaald minimum van bestuurlijke aanpak.
Blijft bij mij de opvatting dat de onbekwaamheid tot bestuurlijk
doorpakken gedemonstreerd wordt hier in de residentie: stevig
herindelen, met scheppen van deelgemeenten - en het lukt maar
niet.
Groet, / raimond de tempe