Kosovo

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Mon Mar 27 20:54:12 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vooral voor Emiel Stolp,
Ik kan het aantal van 150 doden per jaar niet controleren maar aangenomen
dat dit aantal juist is, lijkt het mij niettemin een versimpeling van de
feiten om slechts het aantal doden te vergelijken. Ik vind de NATO-actie
bepaald geen schoonheidsprijs waard maar het dilemma kan ik begrijpen. Er
was sprake van een ongelooflijke onderdrukking.
En de politici die zich moeten verantwoorden.... Ja, daar ben ik het mee
eens maar zo langzamerhand is in de westerse democratieën een cultuur
ontstaan waarin politici zich tegenover de burgers niet meer verantwoorden.
Ze doen dat hoogstens ten opzichte van elkaar in een geheel eigen jargon dat
voor burgers niet te begrijpen is. Zolang de burgers hen ook niet ter
verantwoording roepen, zal daar weinig aan veranderen. En dan nog, wat kan
de burger doen? Politieke partijen nemen het altijd op voor
verantwoordelijke partijgenoten, "gaan om hen heen staan" zoals dat heet en
brede coalities zorgen ervoor dat de verantwoordelijkheid zodanig over
meerdere partijen wordt verdeeld dat de burger zelfs niet door middel van
zijn stem van zijn afkeuring kan laten blijken. In het westen functioneert
de democratie bepaald minder dan wij wel eens denken, daar heeft zelfs D66
in 34 jaar geen bal aan kunnen veranderen en het ziet er ook niet naar uit
dat D66 dat in de toekomst nog zal kunnen doen. Het is de trieste realiteit.
Joop Swarte

Dr. J.L. Swarte
jlswarte at multiweb.nl