Twentestad

Marc-Jan mjahne at HOME.NL
Sun Mar 26 17:32:34 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zonder nu de hele Twentestad discussie nogmaals te gaan voeren moet me bij
onderstaand bericht van Ramon toch het een en ander van het hart. Wat je
hieronder schrijft is dus echt klinklare onzin, je verwijst naar een
referendum waarover je zelf meteen zegt dat het geen referendum mocht
zijn, ik hoop dat je daarmee bedoeld dat er geen deugdelijk referendum is
gehouden. Daarna zeg je dat Enschede Hengelo wil omdat Enschede armer is,
nu vraag ik me werkelijk af hoe jij de financiële situatie in beide
plaatsen zo goed kent om een dergelijke conclusie te trekken. Daarnaast
doe je het voorkomen (een heel veel gemaakte fout bij herindelingen) alsof
Enschede Hengelo wil annexeren, het gaat hier om een kabinetsvoorstel wat
voortvloeit uit een advies door de provincie Overijssel, niet om een
verzoek van Enschede.

Enschede, Hengelo, Borne en al die andere Twentse gemeenten hebben al
eerder aangegeven dat er een oplossing moet komen voor de bestuurlijke
problematiek in het gebied. Als oplossing is uiteindelijk herindeling uit
de bus gekomen. Het is in het verleden overigens gebleken dat samenwerking
dus geen oplossing is, het is ondemocratisch (want controle is nauwelijks
mogelijk) en het is vrijblijvend waardoor je belangrijke problemen nooit
zult oplossen. Ik ben democraat genoeg om in te zien dat wanneer een
gebied groot tegenstander is van een bepaalde oplossing, je dan vragen
moet stellen bij de wenselijkheid van die oplossing. In dit geval had een
referendum een oplossing kunnen zijn, maar dan wel een goed referendum in
heel Twente, het gaat hier immers om een deeloplossing die voor heel
Twente geldt. Voor mij is het dan maar de vraag of die tegenstand na een
goede voorlichting pro en conta nog steeds zon groot zou zijn.