Bram I, vorst van Rotterdam.

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Tue Mar 21 10:24:36 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Unclassified

Het verhaal van Max Kok over het goedkeuren van de rekeningen
door de accountant klop natuurlijk niet. De accountant
controleert of de administratie klopt, en niet of de uitgaven
rechtmatig zijn.
Om een simpel voorbeeld te geven:

Als het college van B&W zich uitgebreid in YabYum laat verwennen
en dat door de gemeente laat betalen, dan is dat voor de
accountant in orde als het bedrag op de bonnetjes klopt met het
uitbetaalde bedrag. Dit is de correctheid.
Rechtmatig is de uitgave pas als er ook een besluit van de
gemeenteraad ligt om deze uitgave te doen.

Bij het onderzoek naar Peper is nu voor het eerst de
rechtmatigheid bekeken, bij het goedkeuren van de jaarrekeningen
is alleen naar de correctheid gekeken.

De raad heeft natuurlijk wel boter op het hoofd dat ze ondanks
alle geruchten pas aktie durfden te ondernemen toen Peper weg
was. Maar dat zegt meer iets over de bestuurscultuur die Peper
rond zichzelf heeft gecreeerd. Peper is uiteindelijk ten onder
gegaan aan het zelfde als kanselier Kohl: niet tegen kritiek
kunnen en denken dat jezelf boven de wet staat.
Zoals het in een klassiek drama hoort, gaat de held aan zijn
eigen karakterfouten ten onder.

Emiel Stolp