Bram I, vorst van Rotterdam.

Mon Mar 20 02:16:51 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:50 18-03-2000, H. van Meeteren wrote:

>At 08:55 18-03-2000 Saturday , B.Buma wrote:
>
>Dit ene zinnetje ligt ik eruit:

Bij een spellingskwis licht Van Meeteren er uit! ;-)

Dat klopt. Toen Rotterdam het 650-jarig bestaan vierde hoorde
ik al dat een assistent van Peper de hele wereld over mocht
(mogt voor HWvM) reizen, omdat hij iets wist van Peper. Maar
niemand deed iets met dergelijke geruchten/gerugten.
Gaat Buma nu voorbij aan de cultuur van angst, aanpassing en
zelfbehoud die er in Rotterdam heerste? Dat lijkt me van niet.
Er waren mensen die de zaken *wilden* zien. Mensen *konden*
ze ook zien. Volgens Van Meeteren *durfden* mensen echter
niets te zeggen, uit angst voor  repressailles.

Zo simpel ligt dat natuurlijk niet. Sommige mensen hoefden in
het geheel niet bang te zijn voor repressailles en zeiden toch
niets. Anderen moesten daar wel degelijk bang voor zijn en de-
den toch hun mond open. De vergelijking met Roemenie raakt na-
tuurlijk kant noch (nog voor HWvM) wal. Roemenie was een 1-par-
tij staat met een geheime dienst. In Rotterdam maakte de PvdA
misschien wel de dienst uit - hoewel men de macht van de haven
ook niet moet uitvlakken - maar er was geen geheime dienst.
Rotterdam was gewoon onderdeel van Nederland, met alle voor-
delen van dien - meerpartijenstelsel, en kritische (?) pers.

Waarom gebeurde er niets? Ik denk, om dat veel mensen zelf bo-
ter op hun hoofd hadden. Uit het onderzoek blijkt dat Peper
helemaal niet de enige Rotterdamse bestuurder was die creatief
declareerde. En hoeveel van die journalisten die de laatste
weken achter Peper aanhijgden hebben nog nooit gerommeld met
hun declaraties?

De malle Melkert wil nu uit de affaire-Peper lessen trekken
voor de toekomst. Een les krijgt hij bij deze gratis van mij:
de miljoenen die worden besteed aan het extra scherp in de
gaten houden van uitkeringsgerechtigden kunnen wellicht be-
ter worden besteed aan het extra controleren van bestuurders.
Want bestuurders, en niet uitkeringgerechtigden, zijn maar
al te vaak in de gelegenheid om te frauderen. En de tijd dat
bestuurders louter op basis van hun functie boven verdenking
verheven waren, die tijd is verleden tijd.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl