Democratie

Willem Smits cruydhof.smits at INAME.COM
Tue Mar 14 19:39:56 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dit bericht is speciaal gericht t.a.v. Bert Bakker.
Tussen alle turbulentie over het aftreden van een nogal regenteske minister
neem ik even de tijd om te reageren op het interview met u in de Democraat
33 van maart jl. Ik reageer specifiek op uw motivatie om lid te worden van
d66. Namelijk dat u mensen zelf wilt laten kiezen in plaats van overheden
die betuttelen. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar mijn ervaring in de
praktijk is anders en ik wil u een voorbeeld niet onthouden hoe de politiek
betuttelend over ons (maar wel zonder ons) bezig is geweest.
Als inwoner van het dorp Balkbrug (gem. Avereest) heb ik de discussie van
dichtbij mogen meemaken. In mijn ogen is dit nu een voorbeeld van absoluut
ondemocratisch handelen. "Den Haag" beslist op een arrogante manier over
ons maar wel zònder ons; een goede argumentatie ontbrak ten ene male.
Hiermee worden de burgers absoluut niet dichter bij de politiek gebracht.
Ik ben nog wel lid van d66, maar dan met het idee dat je van binnenuit, als
luis in de pels, pogingen kunt wagen om de partij te prikkelen om zich in
de praktijk echt democratisch te manifesteren.
Met vriendelijke groet - Willem Smits

PS I:Als staaltje van tweeslachtigheid van onze partij: het referendum in
de gemeente Brederwiede iz. de herindeling lijkt helemaal genegeerd te
worden, terwijl het referendum in Almelo en omgeving wel serieus genomen
lijkt te worden. Komt zeker beter van pas in het gedachtengoed?
PS II: Ook in de congresinformatie in de Democraat van maart staan op
pagina 17 een paar uitgangspunten waar ik met mijn recente informatie grote
vraagtekens bij zet. Nl. "D66 stelt de mens centraal" en "D66 verzet zich
tegen een regenteske bestuursstijl enz."