Multi-culturele samenleving

Arjan Stoffels chimera at WANADOO.NL
Tue Mar 14 18:07:07 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk, Herman, Glenn, lijsters,

Misschien ben ik niet geheel duidelijk geweest in wat ik wilde. In elk geval
geen voorspelling, ik verwacht niet dat iemand dat kan. Maar wel een soort van
visie, een interpretatie van het begrip integratie, zeg maar een beleidsdoel.
Want het is nu wel een beetje in de lucht zwemmen. Dat integratie nuttig is
staat m.i. buiten kijf, daar worden we in principe allemaal wijzer van. Maar
hoever gaat die integratie? Wat bepaal je als einddoel; de situatie waar je zegt
en nu is de integratie voor jou als persoon, voor ons als samenleving v.w.b. het
gestelde doel gehaald? Is dat als iedereen wekelijks een keer baklava eet? Is
dat als er -net als uit het Jiddisch- woorden uit het Marokkaans en Turks in de
Van Dale staan? Is dat als elke allochtoon vloeiend Nederlands spreekt en weet
waar en waarom Bonifacius werd vermoord? En wat blijft er dan over van zijn/haar
cultuur? Wat daar draait integratie volgens mij toch om: het samengaan/verweven
van culturen. Wat dat betreft beschrijft Glenn in zijn reactie prima de
bestaande situatie. Maar dat zegt nog niets over de toestand waar we naar toe
willen. En dat is geen voorspelling; dat is een doel en met geld kan je dat doel
bereiken, bijvoorbeeld waar het gaat om cursussen Nederlands. Uit wat ik lees en
hoor is de huidige hoeveelheid uren en de capaciteit die daarvoor beschikbaar is
veel te weinig. Als we allemaal roepen dat integratie noodzakelijk is, dan zal
je toch moeten definiëren wanneer iemand geïntegreerd is en vervolgens voor het
traject daar naartoe de middelen beschikbaar moeten maken. En passant kan je dan
het accent in de discussie verleggen van *wie* dan zou moeten integereren naar
*wat* een allochtoon/niet Nederlander/nieuwe Nederlander (of hoe je dat
containerbegrip ook wilt noemen) zou moeten kunnen/weten.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels
chimera at wanadoo.nl