Nationale feestdag

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Mon Mar 13 22:11:45 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

iemand schreef:

<knip>
> Echter, ik denk dat het voor ieder
> land van groot belang is dat sommige dagen gezamenlijk "gevierd" worden. Ook
> al doe je het niet met elkaar, dan toch allemaal op dezelfde dag. Dat brengt
> structuur in de samenleving en voorkomt het "uiteenvallen" van de
> maatschappij. Zoiets bevordert ook het toegroeien naar een soort
> gezamenlijke cultuur
<knip>

Ik blijf voorstander van een cafetariasysteem waarbij een ieder zelf
uitmaakt wanneer zijn/haar feestdagen zijn.
Echter, je hebt me overtuigd dat dat niet voor _alle_ feestdagen moet
gelden.
1 januari en de beide kerstdagen bijvoorbeeld zitten behoorlijk ingebakken
in onze "cultuur".

<knip>
> Kunstmatig een feestdag of zo instellen werkt niet, dat weten we al sedert de Franse Revolutie.
<knip>

Ja, en daarmee kom ik op een zijspoor.
Elk land heeft zijn nationale feestdag.
Zoiets bevorderd het nationale gevoel, het gevoel lid te zijn van een volk
of land waar je trots op bent.
Bij mijn weten is Nederland het enige land ter wereld dat slechts eens in
de 5 jaar een nationale feestdag heeft.
Hoe heeft dit zo kunnen komen?
Dit is een grote tekortkoming. Nederland heeft toch al erg weinig
feestdagen.
Ik ben er dan ook voor om elk jaar officieel een nationale feestdag te
vieren.

Nu kom ik op het volgende punt:
Welke dag is de Nederlandse nationale feestdag?
5 mei, zal bijna iedereen roepen. Maar ik vind dit helemaal niet
vanzelfsprekend.
In alle landen ter wereld is de nationale feestdag de dag van het ontstaan
van het betreffende land, of de dag dat het staatshoofd jarig is.
In ons geval zou dat dus de dag van de stichting van het Koninkrijk
Nederland moeten zijn (21 september 1815?), of de verjaardag van de
koningin.

Nou was dit hier altijd al het geval.
31 augustus was de nationale feestdag in Nederland. (verjaardag koningin
Wilhelmina)
Plotseling werd dat na de tweede wereldoorlog 5 mei.
Hoezo?? Waarom??
De tweede wereldoorlog was verschrikkelijk. Iedereen was blij met de
bevrijding. Maar dat is toch geen legitieme reden om in een feestroes,
naar de waan van de dag zomaar je nationale feestdag te gaan veranderen?

Even een gedachte-experiment:
Gestel er breekt nu weer een oorlog uit en Nederland wordt bezet.
Op 14 maart 2002 worden we bevrijd, en dan is plotseling onze nationale
feestdag 14 maart geworden?
Zo werkt dat toch niet?

Nu is 5 mei wettelijk de nationale feestdag geworden.
Dit was besloten door de regering, en afgekondigd in het staatsblad van 1
oktober 1990.
Ik vind het een rare gang van zaken.

In Nederland hebben we een "de facto nationale feestdag", en dat is 30
april.
Als het aan mij ligt wordt dat officieel.

--
Glenn Mellonius

mailto:glenn.mellonius at inter.nl.net

URL    http://www.inter.nl.net/users/glenn