feestdagen

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Mon Mar 13 16:04:42 CET 2000

Gelovigen,

Robert Jan Jonker stelde zich op het standpunt, dat we ook over moeten gaan tot erkenning van islamitische feestdagen, zoals het offerfeest. Grappig, dat dit feest ter ere van het aanbieden van zijn enige zoon door een al heel oude Ibrahim (wat op het laatste moment van god een schaap mocht worden: arm schaap!) gevierd wordt, en wij het zelfde Oud Testamentische gebeuren, met nu Abraham in de hoofdrol, geen christelijke feestdag waardig keuren.

Ik denk niet, dat het aangaat in een interculturele samenleving (want multicultureel integreert te wenig) elkanders waarden en normen te respecteren door feestdagen te vieren: dan claim ik ook zonder problemen 30 april: in 1966 kwamen toch toen voor het eerst op die dag radicaal demokraten bij elkaar in Krasnapolski. En dan heb ik het nog helemaal niet over het intolerante en fundamentalistische, wat stromingen in de Islam uitdragen. Ik zit niet te wachten op een interculturele samenleving met waarden en normen uit Afghanistan bijv. Baarden vind ik sowoeso al niets. En Chido heeft gelijk, hoe aantrekkelijk een cafetariasysteem ook is, je loopt vast met het onderwijs. Van mij mogen echter ook de christelijke feestdagen, met name die in het voorjaar, worden afgeschaft als erkende feestdag (wie weet nog, wat er op de tweede pinksterdag gebeurde, in pakweg 33 na Christus, in Jeruzalem?) en worden vervangen door een meer rationeel systeem van vrije dagen. Na 2 maanden een weekje krokus, na 2 maanden een weekje tulpen, na 1 maand  een lang weekend -vrijdag t/m maandag, eind augustus/begin september nog even een lang weekend, de herfstvakantie en vervolgens de kerst. Geef iedereen dan drie of vijf variabele vrije dagen, naar eigen goeddunken op te nemen (wegens een religieuze feestdag, of quatorze juillet of 5 mei, of 30 april, of omdat je jarig bent of omdat je ouders twee dagen eerder op vakantie willen), op welke dagen qua onderwijs individuele opdrachten aangeboden worden, af te ronden met een voordracht of werkstuk o.i.d., zodat het missen van klassikaal onderwijs op zo'n dag nog te overkomen is.

Tot slot:
Chido schreef:

>Voorbeeld: het zuilensysteem in Nederland heeft voor decennia van stabiliteit
>gezorgd. Moeten we het daarom *nu* nog laten bestaan? Daar ga je, als D66.

Maar Chido, beschouwen wij D66 toch ook niet als een zuil, en zou niet de hele samenleving naar onze inzichten verzuild moeten worden?

met vriendelijke groet,

Tjerk Jouwstra