feestdagen

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Mon Mar 13 19:33:25 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nee, ik vind niet dat alles bij het oude moet blijven, ik geloof er alleen
niet in, dat een bepaalde groep "even" de cultuur van een natie kan
veranderen door een wetsverandering of zo. Bijvoorbeeld de "zuilen" zouden
ons in de jaren '90 heel goed geholpen hebben bij de emancipatie van de
allochtonen. Dat de zuilen verdwenen zijn, is dus niet alleen maar winst en
dan heb ik het nog niet eens over verborgen effecten van de ontzuiling,
negatieve effecten dus die we wellicht ten onrechte niet in verband brengen
met de ontzuiling.
Ik heb - en dit voor Chido - overigens nergens beweerd dat mensen de
christelijke waarden en normen meer zouden gaan waarderen als ze vrij
krijgen voor christelijke feestdagen. Wat ik wèl beweer, is dat voor een
samenleving, samenhang een levensvoorwaarde is. Het is aan de politiek om
daar over na te denken. Hoever kan je individualisme bevorderen zonder de
samenleving ernstig schade te berokkenen? Ik ben bepaald geen fanatiek
monarchist maar zie wel wat de monarchie en koninginnedag betekent voor de
Nederlandse samenleving. Hetzelfde geldt voor christelijke feestdagen. De
kreet "afschaffen omdat de staat zich niet met de godsdiensten moet
bemoeien" vind ik persoonlijk nogal kortzichtig. Ik vind dat trouwens ook al
voor de doodgewone zondag. Die ene gemeenschappelijke vrije dag waarop de
winkels gesloten zijn en min of meer alle mensen tegelijkertijd vrij zijn,
de dag waarop vrijwel alle gezinnen tegelijk iets ontspannends kunnen doen,
is van veel groter belang dan we denken. Daarom ben ik ook tegen de 24-uurs
economie.
Joop Swarte