feestdagen

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Mon Mar 13 17:28:29 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aan: Vreekamp/Buma en iedere verder geïnteresseerde,
Ik zou er op zichzelf geen enkel bezwaar tegen hebben om een vastgesteld
aantal vrije dagen op te nemen op tijdstippen dat het mij past. Wie
christelijk/joods/islamietisch/hindoes etc. etc. wil doen, doet dat dan maar
op het tijdstip dat hem/haar goeddunkt. Echter, ik denk dat het voor ieder
land van groot belang is dat sommige dagen gezamenlijk "gevierd" worden. Ook
al doe je het niet met elkaar, dan toch allemaal op dezelfde dag. Dat brengt
structuur in de samenleving en voorkomt het "uiteenvallen" van de
maatschappij. Zoiets bevordert ook het toegroeien naar een soort
gezamenlijke cultuur en soms denk ik dat dit hard nodig is. Het christendom
heeft indertijd bijna moeiteloos de "heidense" feestdagen overgenomen. 25
december was heus niet de geboortedag van Christus maar wel het Julfeest van
de Germanen om maar eens een voorbeeld te noemen. De Islam zou, gegeven de
omstandigheden, ook zoiets kunnen doen. Kunstmatig een feestdag of zo
instellen werkt niet, dat weten we al sedert de Franse Revolutie.
Joop Swarte