UPC (was: privatisering nutsbedrijven)

Undetermined origin c/o LISTSERV administrator owner-LISTSERV at NIC.SURFNET.NL
Mon Mar 13 13:55:59 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" schreef:

>  Mark Koek <mark at koek.net> schreef,
>
>  Zo moet het dus niet.
>
>  Het beste is om EEN kabel te hebben (in de handen van de overheid) met
>  daarop VERSCHILLENDE aanbieders. Elke andere optie heeft de neiging om
>  op den duur tot een monopolie (EEN aanbieder) te leiden.

Hoezo? Dat geloof ik helemaal niet.

Ik denk dat de overheid als enige kabelexploitant helemaal niet in staat
zou zijn om de snelle ontwikkelingen op de markt bij te houden (dat is
in het verleden ook wel gebleken), en dat het kabelnetwerk binnen 10
jaar zo verouderd zou zijn dat we KPN als monopolist overhouden, of (als
er inderdaad maar EEN staatskabel is) een telecommunicatienetwerk dat
ernstig achterloopt bij de rest van de wereld.

Het is ook helemaal niet erg dat de overheid dat niet kan bijhouden. Het
is nl. helemaal geen overheidstaak om dit soort dingen te doen. Het is
de taak van de overheid om een algemeen kader te scheppen waarin de
ruimte wordt gegeven aan dynamiek en innovatie, liefst door burgers
zoveel mogelijk keuze te bieden.

>  Ze dalen op korte termijn (ik profiteer ook, zoals uit het e-mail adres
>  blijkt), en zolang de politiek weigert ook maar iets aan deze zaak te
>  doen (het trouwens zelf in de hand werkt door verkoop van de kabel) lijkt
>  de toekomst vooralsnog tamelijk ongewis.

Aan welke zaak zou de politiek iets moeten doen? Aan het feit dat de
prijzen dalen? Dat lees ik vast niet goed.

>  En voor nutsbedrijven is zoiets onaanvaardbaar.

???

Groeten,

Mark Koek