Topsport

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Tue Mar 7 21:08:28 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Chido Houbraken <C.Houbraken at hilversum.nl>
Aan: <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Verzonden: dinsdag 7 maart 2000 10:01
Onderwerp: Re: Topsport

| REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

| Ik mag aannemen, Ernst, dat jij momenteel bij een burgervereniging aan de
| palen sjort? Ik neem niet aan dat je nog bij een studentenclub aan het
| oprijen bent.
| Overigens was er een aantal jaar geleden in de 'top' van het studentenroeien
| wel enige ophef over wat een beetje op een dopingschandaal leek. Zo bleek een
| aantal jaar geleden (en het zal nu nog wel gebeuren) dat topploegen vlak voor
| een wedstrijd ventolin tot zich namen. Dit is een middel dat door
> [...]

Inderdaad sjor ik al sinds mijn studietijd aan de palen tijdens het oprijden, ik
draai al jarenlang iedere zondagochtend braaf mijn rondjes over de Voorzaan en
Noordzeekanaal in het gezelschap van 1 tot 8 andere fanatieke idioten die zich
veteraan noemen....
Dit even terzijde.
Wat je zegt over Ventolin is inderdaad waar, echter ik noem 2km hardroeien
(Bosbaanrecord in de 8+ ligt rond de 5 min 30 sec) welliswaar inspanning, maar
hierbij komt meer kijken dan betere prstatie door verwijding van de luchtwegen.
(Ik zal het nog eens aankaaarten bij de coach van onze Damesvier, hij is
apotheker van beroep).
Overigens stuitte ik halverwege jaren '80 op een fraai artikeltje waarbij
gesteld werd dat damessportsters die "de " pil gebruiken verhoogde kans lopen op
positiefbevinding bij dopingcontrole.
Ik heb er later niets meer over gehoord net als over het ventolinverhaal....

Mvg,

Ernst Debets/Zaanstad