EK voetbal

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Fri Jun 30 23:37:18 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ramon,
het hangt wellicht samen met een verschijnsel dat je ook op deze lijst veel
waarneemt:
Een gebrek aan tolerantie van tegenspraak, of in het geval van voetbal van
verliezen. Mensen accepteren verlies gewoon niet, dat hoeft ook niet in een
overvloedige consumptie maatschappij waarin matiging slechts voor activisten
nog een deugd is. Acceptatie van anderen is ook op deze lijst beperkt, als
je kijkt hoeveel mensen beperking van anderen hun gedrag eisen. Mensen leren
van jongs af aan alleen maar om hun behoeftes bot te vieren, op zichzelf
niet kwaad, maar het gebrekkige vermogen om verlies, tegenspraak, beperking
te accepteren leidt tot dusdanige frustraties dat er soms geweld van komt...
ach, je zou ook kunnen zeggen dat het goed van een ongeremde
consumptiemaatschappij groter is dan het kwaad.
Aan de andere kant is de assertiviteit van geweldadige mensen op zichzelf
ook bemoedigend. De tamheid van veel mensen stoort me soms evenveel als de
geweldadigheid. Ik was (helaas, tot eigen teleurstelling) bij afscheid van
Kyrian (denkend dat hij nog artistiek was inplaats van entertainer) met de
koniging en de tamheid van iedereen om braaf de koningin voor te laten gaan
en te wachten totdat zij uit de zaal is en dan pas het plebs irriteert me
zonodig nog meer. Gvd, voelen mensen daar geen irritatie bij dat iemand
denkt dat ze meer recht heeft om als eerste de zaal uit te lopen dan ieder
ander??? Enfin, ik heb me zelf niet teleurgesteld en voor de stoet uit
gelopen natuurlijk, maar de rest stond daar als slachtvee te wachten.....)
Soms is het het een of het ander, waar het net verkeerd om is he....
je hebt het niet voor het kiezen...
het verbaast mij altijd dat er duizenden dronken mensen bij elkaar kunnen
komen en dat er dan zo weinig gebeurt als er tijdens het EK gebeurd is, je
moet de cijfers soms omdraaien... ik vind je relletjes globaal gezien nog
wel meevallen. Ik verbaas me meer dat Nederland zo terughoudend is tav de
Molukken, of Sierra Leone, of of of o fo fofofofofofof