Betuwelijn

Cees Binkhorst C.Binkhorst at NET.HCC.NL
Sun Jun 25 13:18:39 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

F. van der Schans" <fvanderschans at GELDERLAND.NL> schreef
op  Sat, 24 Jun 2000

> We hebben de afgelopen dagen kennis kunnen nemen van het rapport van
> de Rekenkamer over de Betuwelijn. Dit rapport gaat natuurlijk over de
> Betuwelijn, maar nog veel belangrijker, over het functioneren van onze
> democratie / democratische besluitvorming. En daar hebben wij, ieder
> op zijn eigen manier dagelijks mee te maken.
>
> Ik heb op dit moment geen behoefte aan een uitgebreide discussie over
> het rapport van de Rekenkamer. Waar ik wel behoefte aan heb is een
> helder signaal dat afgeven aan de TK fractie van D66. Een signaal
> [...]

Een prima initiatief.
Vraag me alleen af of Francien er op zit te wachten.

Ik zou graag zien dat nu definitief wordt gestopt op basis van het
rapport van de Rekenkamer.
Waarom?
- Voorkoming van geldverspilling. Hoe lang is het geleden dat er
kabinetten gestruikeld zijn over zoveel miljard? Omdat het geld nu in
ruime mate beschikbaar is (schijnt te zijn) hoeven we het toch niet in
het water te gooien!
- Signaal naar degenen die gezorgd hebben dat de besluitvorming
zo is gegaan. Wie zijn dit? Belanghebbenden buiten de regering/het
parlement/de departementen, zoals ingenieursburo's en aannemers.
Natuurlijk moet ook de rol van de eerste groepen niet uit het oog
worden verloren. In Amsterdam wordt moeilijk gedaan over de
aanbesteding van de Noord/Zuid-lijn, omdat daar wel eens mafiose
aannemers op af zouden kunnen komen. Wat is dit dan? En dit zijn
dan nog wel hele degelijke Nederlandse aannemers.
- Omdat we voor elke gulden die we nu niet uitgeven kennelijk maar
10 cent als schadevergoeding moeten betalen (aan jawel dezelfde
aannemers/ingenieursburo's)
- Uitschakelen van deze invloeden in de toekomst. Hier moet naar
mijn mening serieus naar worden gekeken. Alhoewel dat natuurlijk
zeer moelijk is voor politici die willen/moeten scoren.

Het is uiteraard zuur voor de 'zittende' betrokken politici. Degenen
die reeds elders emplooi hebben gevonden kunnen altijd nog een
stukje schrijven in de krant of via anderen laten weten dat ze het er
beslist mee eens zijn dat er nu moet worden gestopt.

Groet,

Cees Binkhorst