GGZ

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Thu Jun 22 13:39:08 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

advies aan de lezer: visualiseer intens sarcasme alvorens verder te lezen

Beste lijsters,
Volgens mij heeft mevrouw Borst (als typische somaticus) , evenmin als de
D66 kamerfractie (en uberhaupt de tweede kamer) een volstrekt verstekend
(eufemisme) beeld van geestelijke gezondheidszorg.

Helaas blijkt de koepel GGz Nederland niet in staat om op adequaat niveau
te communiceren, zodat diep gewortelde misverstanden over "de geestelijke
gezondheidszorg" bij de regering, de kamer, justitie(!) en het grote
publiek nog wel lange, lange tijd zullen blijven bestaan. (als het ooit
beter wordt)

GGz: "slechts" 25 % van de Nederlandse burger komt er ooit mee in
aanraking, en als "het" zover is wenden wij ons er massaal van af.
BV Nederland geeft liever geld voor een extra baan op Schiphol om af en
toe te vluchten naar een ver extra-vakantie land, om zo letterlijk de
problemen "thuis" te ontvluchten, of adequaat gezegd: te ontkennen.

Geestelijk lijden kan niet worden gescand, niet worden gezien, niet worden
gemeten, kortom wetenschappelijk gezien bestaat geestelijk lijden niet.
Hooguit kan de biologische psychiatrie soms afwijkende bloedspiegels
meten (dus gaat daar nog wel wat geld naar toe) maar hoe meet je in
hemelsnaam gevoel, verdriet, depressie en erger; kortom geestelijk
lijden?

BV Nederland kiest voor duidelijkheid, voor tastbaarheid, zichtbaarheid,
meetbaarheid en bovenal voor verpozing. Weg met al wat niet past in het
wereldbeeld van supersnelle-wereldwijde-commerciele-groei, en als het
niet vanzelf verwijnt... zappen we gewoon verder.
Wat niet weet, wat niet deert!

De fooi die Borst voor dat onderzoek heeft gegeven is bedoeld om te zien
of er niet nog verder kan worden bezuinigd in de ongrijpbare wereld van
het geestelijk lijden... (hoe spel je "sociaal" ?)

Nu ga ik op vakantie en u begrijpt dat ik mijn boosheid hier achter laat.

n.b.
Eventuele reacties bereiken mij dus niet.

William Oosterwijk

p.s.
Als dat u een licht gevoel van onmacht geeft voelt u misschien in
miniatuur iets van de onmacht die velen in de GGz al jaren voelen.