Vertrouwen in democratie

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Thu Jun 22 12:08:42 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ramon schreef:
> Het valt mij de laatste tijd op dat er zo weinig vertrouwen is in de
> democratie op deze lijst. Het meest recente bij de ramp in Enschede
> (stelling van vandaag, reactie van Debets).

Dat komt volgens mij doordat we steeds weer te horen krijgen dat er geen
goede besluiten genomen worden, of op verkeerde gronden. Wat ik en
anderen al langer geroepen hebben over de Betuwelijn bv. Vandaag in het
nieuws: "Volgens de Rekenkamer is de besluitvorming over de Betuwelijn
niet goed gegaan, verkeerde conclusies en slechte onderbouwingen van
argumenten met cijfers". Zo zie je maar weer dat als ze bezig zijn met
plannen er geen stoppen meer aan is, ook al vallen alle pro argumenten weg.
Men heeft alle negatieve geluiden genegeerd. Dat is wat mij betreft in ieder
geval een krasje op de democratische werking van ons systeem.