onderzoeken Ramp Enschede

Evert Westerbeek e.g.h.westerbeek at STUDENT.UTWENTE.NL
Wed Jun 21 17:16:24 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Stelling: Er moet één onafhankelijk en goed onderzoek komen naar de
> vuurwerkramp in Enschede.
>
> Ramon
>
> ------------
> Aanvullende stelling:
> Er komt een grote doofpot om de ongetwijfeld schokkende conclusies in te
> stoppen
>

> Ernst Debets/ Zaanstad

Met die eerste stelling ben ik het wel eens. Dat justitie een apart
onderzoek doet, lijkt mij nog te rechtsvaardigen i.v.m. rechtmatigheid e.d.
wanneer er iemand wordt aangeklaagd. Dat het verzekeringswezen een eigen
onderzoek wil doen, vind ik onzin. Zorg dan dat de informatie die zij nodig
hebben om geld te kunnen uitkeren (danwel verhalen op een schuldige) wordt
verzameld door de commissie Oosting.
Als er straks meerdere waarheden naar buiten komen voelen de slachtoffers
zich dubbel gepakt en is er inderdaad reden om te gaan denken dat er een
doofpot is. Als alles gewoon door de commissie OOsting wordt uitgezocht, heb
ik er best vertrouwen in dat die doofpot er niet komt.

N.b. het was toch opvallend om te zien hoe hard er geklapt werd toen Mans
het podium beklom tijdens het benefiet concert. Blijkbaar hebben de direct
betrokkenen meer respect voor de manier waarop hij de ramp heeft behandeld,
dan die mensen die een aantal weken geleden op deze lijst al zijn kop
eisten.

Evert Westerbeek